لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

ترامپ: اسرائیل باید آماده پرداخت بهایی بیشتر در مذاکره با فلسطینی‌ها باشد


تصویر دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان در انتخابات پیش روی میان‌دوره ای کنگره آمریکا در ایالت ویرجینیای غربی.
تصویر دونالد ترامپ در کارزار انتخاباتی جمهوریخواهان در انتخابات پیش روی میان‌دوره ای کنگره آمریکا در ایالت ویرجینیای غربی.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، گفت که تصمیم دولت این کشور در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارت آمریکا به این شهر، دستاوردی «بزرگ» برای اسرائیل بوده و این کشور حال «باید آماده پرداخت بهایی بیشتر در مذاکرات باشد».

به گزارش رسانه‌های آمریکا و اسرائیل از جمله یدیعوت آخرونوت، آقای ترامپ سه‌شنبه شبT ۳۰ مرداد، در کارزار انتخاباتی جمهوری خواهان در انتخابات پیش روی میان‌دوره ای کنگره آمریکا در ایالت ویرجینیای غربی گفت:‌ «اگر زمانی صلح با فلسطینیان به دست آید، معلوم خواهد شد که انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل، «گام‌هایی درست» بودند.»

دولت ترامپ روز ۱۵ آذر سال گذشته با تغییر در هفت دهه سیاست دولت‌های پیشین این کشور، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در روز ۲۴ اردیبهشت امسال سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم منتقل کرد.

این تصمیم با اعتراض فلسطینیان و شماری از کشورها مواجه شد.

فلسطینیان، بسیاری از کشورهای جهان و نهادهای بین‌المللی تاکید دارند که بخش شرقی اورشلیم/بیت‌المقدس باید پایتخت کشور مستقل فلسطین باشد.

اما دونالد ترامپ در سخنرانی سه‌شنبه شب در ایالت ویرجینیای غربی توضیح داد، هر بار که اسرائیلی‌ها و فلسطینیان به مذاکره می‌رسیدند، «نمی‌توانستند از (مانع) به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل عبور کنند. بنابراین من گفتم بیایید این (موضوع) را از (دستور کار) میز (مذاکرات) برداریم».

آقای ترامپ تاکید کرد که او قول کارزار انتخاباتی خود در مورد اورشلیم را عملی کرد در حالی که تا پیش از این، همه روسای جمهوری دیگر آمریکا قول آن را می‌دادند اما «سیاستمدارها» آن را عملی نمی‌کردند.

رئیس جمهور آمریکا افزود: «اکنون نوبت اسرائیل و فلسطینی‌ها است که به میز مذاکرات بازگردند؛ همیشه می گفتند اگر صلح اسرائیل و فلسطینیان به دست آید، سخت ترین توافق خواهد بود. حال بیایید ببینیم چه می‌شود».

وی همچنین گفت که فلسطینیان نیز در برابر به «چیز بسیار خوبی» خواهند رسید.

دونالد ترامپ در دیدار ماه گذشته خود با ملک عبدالله دوم،‌ پادشاه اردن، در واشینگتن گفته بود اگر صلح تاریخی میان اسرائیل و فلسطینیان در دولت او به دست نیاید، دیگر هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند این هدف را عملی کند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، فعلا در قبال سخنان دونالد ترامپ سکوت کرده است. وی پیشتر گفته بود که آماده مذاکره است اما فلسطینیان از جمله باید ابتدا بپذیرند که اسرائیل را به عنوان کشوری برای یهودیان به رسمیت بشناسند.

پیش از این، محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین و رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین (ساف) تاکید کرده بود که «ماهیت اسرائیل مربوط به این کشور است و فلسطینیان نباید هر ماهیتی را که اسرائیل اصرار دارد، بپذیرند بلکه حاضر به گفت‌وگوهای جامع و عادلانه صلح با هدف تحقق خواسته‌های دیرینه فلسطینیان هستند».

آقای عباس هفته گذشته در نشست شورای مرکزی ساف در رام الله بار دیگر با طرح «توافق قرن» مخالفت کرده و گفت که این طرح «هرگز از سوی فلسطینیان پذیرفته نمی شود».

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده که در حال نهایی کردن طرح جدیدی برای دستیابی به صلح اسرائیل و فلسطینیان است و این طرح به‌زودی ارائه خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا توافق صلح را در صورت دستیابی «معامله قرن» نامیده است.

روزنامه اسرائیلی «معاریو» چند روز پیش گزارش داد که آمریکا ماه آینده جزئیات «معامله قرن» را اعلام می‌کند.

سازمان آزادیبخش فلسطین هم چهارشنبه گذشته در بیانیه‌ای سخنان تازه آقای ترامپ را رد کرد و آن را تحمیل سیاست‌های اسرائیل از سوی آمریکا بر فلسطینیان دانست.

ساف گفت که اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا، «طرفداری از اسرائیل» و «ادامه توهمات دامنه‌دار» دولت آمریکا است که «آن چه توافق قرن می‌نامد، بدون به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور فلسطین، قابل دستیابی می‌داند».

فلسطینیان خواستار بازپس گرفتن کنترل مناطقی مثل کرانه غربی رود اردن، غزه و شرق اورشلیم هستند که اسرائیل در جنگ ۱۹۶۷ میلادی تصرف کرده است.

همچنین به گزارش رسانه‌های فلسطینی، گروه حماس که از سوی آمریکا یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود، سخنان آقای ترامپ را «گستاخانه» و «خطرناک» نامید.

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ و هیئت ویژه برای پیشبرد مذاکرات اسرائیل و فلسطینیان، بارها با مقام‌های اسرائیلی و فلسطینی دیدار کردند اما از زمانی که فلسطینیان در اعتراض به تصمیمات آمریکا در ارتباط با اورشلیم/ بیت المقدس، مناسبات خود را با واشینگتن قطع کرده‌اند، مذاکرات این هیئت با فلسطینیان راکد ماند.

رسانه‌های آمریکا و اسرائیل/ ر. ب
XS
SM
MD
LG