لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۳

قطع کمک‌های آمریکا به نهاد حامی آوارگان فلسطینی


وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۹ شهریور اعلام کرد، کمک‌های مالی خود به یک آژانس امداد سازمان ملل که به آوارگان فلسطین کمک ارائه می کرد، قطع می‌کند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: مدل تجاری و ساختار مالی آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد، (آنرو)، «دارای نقایص جبران ناپذیر» است.

خانم نائورت اضافه کرده است: دولت آمریکا به طور دقیق این موضوع را مورد بازبینی قرار داد و در نهایت تصمیم گرفت که دیگر کمکی به آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد اعطا نکند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفته است، گسترش بی رویه تعداد افراد واجد شرایط برای دریافت کمک، باعث شده که تداوم این روند غیر ممکن شود و این بحرانی است که از گذشته دور ادامه داشته است.

آژانس امداد و اقدام سازمان ملل متحد می‌گوید به پنج میلیون پناهنده فلسطینی در اردن، لبنان، سوریه، کرانه غربی و غزه کمک ارائه می کند. اکثر این افراد کسانی هستند که خانوادهایشان پس از جنگ در سال ۱۹۴۸ مجبور به ترک خانه و کاشانه‌اشان شدند.

رویترز می‌گوید، از زمان حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید وی مجموعه‌ای از تصمیمات را اتخاذ کرده است که خشم فلسطینی را در پی داشته است و عملا رابطه آمریکا و فلسطینی ها رو به سردی رفته است. دولت ترامپ روز ۱۵ آذر سال گذشته با تغییر در هفت دهه سیاست دولت‌های پیشین این کشور، اورشلیم را به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخت و در روز ۲۴ اردیبهشت امسال سفارت آمریکا را از تل آویو به اورشلیم منتقل کرد. این تصمیم با اعتراض فلسطینیان و شماری از کشورها مواجه شد.

طبق این گزارش آمریکا در ژانویه سال جاری مبلغ ۶۰ میلیون دلار به به «آنرو» کمک کرد ولی پروسه پرداخت مبلغ ۶۵ میلیون دلار دیگر را برای بازبینی این کمک ها معلق کرده بود و با توجه به اظهارات خانم نائورت پرداخت این مبلغ متوقف خواهد شد.

در همین حال سخنگوی محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی، این تصمیم آمریکا را اقدامی وقیحانه و توهینی آشکار به مردم فلسطین و نقض قطعنامه‌های سازمان ملل دانسته است.

سخنگوی محمود عباس همچنین اضافه کرده است: چنین اقدام تنبیهی این واقعیت را عوض نخواهد کرد که ایالات متحده دیگر نقشی در مسائل منطقه ندارد.

گروه حماس در غزه نیز اقدام آمریکا در قطع کمک به «آنرو» را محکوم کرده است.

آمریکا همچنین هفته گذشته اعلام کرد، کمک۲۰۰ میلیون دلاری به فلسطینی‌ها در کرانه باختری و غزه را برای اولویت‌های دیگری هزینه خواهد کرد.

دونالد ترامپ در دیدار ماه گذشته خود با ملک عبدالله دوم،‌ پادشاه اردن، در واشینگتن گفته بود اگر صلح تاریخی میان اسرائیل و فلسطینیان در دولت او به دست نیاید، دیگر هیچ دولتی در آمریکا نمی‌تواند این هدف را عملی کند.

دولت دونالد ترامپ اعلام کرده که در حال نهایی کردن طرح جدیدی برای دستیابی به صلح اسرائیل و فلسطینیان است و این طرح به‌زودی ارائه خواهد شد.

رئیس‌جمهور آمریکا توافق صلح را در صورت دستیابی «معامله قرن» نامیده است.

سازمان آزادیبخش فلسطین هم هفته گذشته در بیانیه‌ای سخنان تازه آقای ترامپ را رد کرد و آن را تحمیل سیاست‌های اسرائیل از سوی آمریکا بر فلسطینیان دانست.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG