لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۸

حمایت سازمان ملل از «برجام» و تاکید بر «ضرورت گفت‌وگوی واقعی» در خاورمیانه


نشست ۲۹ مرداد ماه شورای امنیت سازمان ملل در مورد خاورمیانه برگزار شد. وزیر خارجه آمریکا در این نشست به‌طور مشخص ایران را هدف انتقاد قرار دارد.
نشست ۲۹ مرداد ماه شورای امنیت سازمان ملل در مورد خاورمیانه برگزار شد. وزیر خارجه آمریکا در این نشست به‌طور مشخص ایران را هدف انتقاد قرار دارد.

رئیس دفتر دبیرکل سازمان ملل در نشست شورای امنیت این نهاد ضمن حمایت از «برجام»، گفته برای جلوگیری از یک بحران «گسترده» در غرب آسیا، کشورها و طرف‌های موثر باید «فورا به خویشتن‌داری و گفت‌وگویی عینی» رو بیاورند.

ماریا لوییزا ویوتی ۲۹ مرداد ماه در نشست سازمان ملل که در اصل به خاورمیانه و از جمله ایران مربوط می‌شد، گفت «خویشتن‌داری و گفت‌وگوی واقعی ضرورتی فوری‌ست».

خانم ویوتی وضعیت و شرایط خاورمیانه را «پیچیده و مشکل‌ساز» و محصول تنش‌های بین‌المللی و بحران‌های ممتد توصیف کرده‌است.

او در همین راستا به رخدادهای اخیر در تنگه هرمز و خلیج فارس، از جمله توقیف کشتی حامل پرچم بریتانیا توسط ایران، سرنگونی پهپادهای آمریکایی و ایرانی و تصمیم بریتانیا برای اسکورت نفتکش‌ها در منطقه اشاره کرده‌است.

ماریا لوییزا ویوتی تاکید کرده‌است که سازمان ملل همچنان حامی برنامه جامع اقدام مشترک، یا همان توافق اتمی با ایران، است.

رئیس دفتر دبیرکل ملل متحد می‌گوید این توافق «تنها چارچوبی‌ست که به برنامه اتمی ایران می‌پردازد و در عین حال مورد موافقت بین‌المللی‌ست».

دولت دونالد ترامپ در بهار سال گذشته از این توافق خارج شد. واشینگتن می‌گوید این توافق کارآمد نیست و شامل بسیاری دیگر از «اقدامات بی‌ثبات‌کننده» جمهوری اسلامی، مانند برنامه موشکی و مسائل دیگر نمی‌شود. دولت ترامپ خواستار مذاکره بر سر توافقی جامع‌تر است.

با این حال دیگر طرف‌های توافق اتمی، از جمله مهم‌ترین متحدان اروپایی آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان، در آن باقی مانده‌اند. اما مهم‌ترین متحدان منطقه‌ای آمریکا، اسرائیل و نیز عربستان سعودی، از خروج دولت ترامپ از آن استقبال کرده‌اند.

در جریان نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا شخصا حضور داشت و تهران را هدف انتقادهای شدیدی قرار داد. این انتقادها و گستره آن‌ها البته تازگی ندارند و بارها در سخنان مقام‌های دولت ترامپ تکرار شده‌اند.

مایک پومپئو گفته است تحریم‌های قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت علیه ایران باید تمدید شوند، تا جلوی «رها شدن ایران از بند و ایجاد آشوب‌های تازه» در خاورمیانه گرفته شود.

مجید تخت روانچی، سفیر ایران در سازمان ملل، نیز گفته است «علاوه بر خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، یکی دیگر از دلایل بی‌ثباتی خاورمیانه، سرازیر شدن بی‌رویه سلاح‌های آمریکایی به این منطقه است که آن را به یک بشکه باروت تبدیل کرده است».

قعطنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل، در تائید توافق اتمی، از کشورهای جهان خواسته است که محدودیت‌های تسلیحاتی مختلف، از جمله فروش تانک، توپخانه‌های سنگین یا سامانه‌های پیشرفته موشکی را، در ارتباط با ایران، «به مدت پنج سال» رعایت کنند. این محدودیت‌ها تا ۱۵ ماه دیگر برچیده می‌شوند.

پایگاه خبررسانی سازمان ملل، رادیو فردا/ت/خ
XS
SM
MD
LG