لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۶

برایان هوک خواستار تداوم تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی سازمان ملل علیه ایران شد


برایان هوک می‌گوید ایران در شرایط رکود به‌سرمی‌برد و تورم نیز به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است
برایان هوک می‌گوید ایران در شرایط رکود به‌سرمی‌برد و تورم نیز به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره به پایان یافتن تحریم‌های تسلیحاتی و مسافرتی سازمان ملل علیه ایران در پاییز سال آینده هشدار داد که این امر کمکی به برقراری صلح در منطقه نخواهد کرد.

آقای هوک روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد در کنفرانسی خبری به تشریح سیاست‌های واشینگتن در قبال جمهوری اسلامی پرداخت و با برشمردن برخی ابعاد توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران از جمله به سرآمدن تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل در آینده‌ای نزدیک، خواستار توجه جامعه جهانی به آن شد.

به گفته وی، طبق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که در پیوند با توافق هسته‌ای صادر شده است، تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی در اکتبر سال ۲۰۲۰ به پایان خواهد رسید و ممنوعیت سفر کسانی چون قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و ۲۲ ایرانی دیگر هم برطرف خواهد شد.

این مقام آمریکایی سپس بر لزوم تداوم این تحریم‌ها تاکید کرد و گفت که مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده هم در نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد به این امر خواهد پرداخت.

برایان هوک در ادامه سخنان خود بار دیگر جمهوری اسلامی را به حمایت‌های مالی از تروریسم در سراسر جهان متهم ساخت و تاکید کرد که واشینگتن همچنان تحریم‌ها علیه این کشور را ادامه خواهد داد.

وی همچنین اطمینان داد که تحریم‌های ایالات متحده صادرات نفت ایران را «به صفر رسانده است».

گزارش‌ها حکایت از کاهش بسیار شدید فروش نفت ایران طی ماه‌های اخیر دارد به طوری که صادرات روزانه نفت این کشور از ۲.۵ میلیون بشکه به صد هزار بشکه رسیده که به معنای از دست رفتن سالانه ۵۳ میلیارد دلار درآمد نفتی بر اساس قیمت‌های کنونی نفت است.

تحریم‌های ایالات متحده اما فراتر از نفت، همه بخش‌های صنعت و اقتصاد ایران را هدف قرار گرفته است. برایان هوک نیز در اظهارات روز سه‌شنبه خود با اشاره به این امر گفت: «ما صادرات محصولات پتروشیمی ایران، فلزات صنعتی و فلزات قیمتی ایران را تحریم کرده‌ایم. ما جلوی سرمایه‌گذاری خارجی در ایران را گرفته‌ایم.»

وی افزود: «این مدت سرمایه‌های هنگفتی از ایران خارج شده‌اند. ایران در شرایط رکود به‌سرمی‌برد و تورم به نزدیک ۵۰ درصد رسیده است.»

با این حال آقای هوک، فقط تحریم‌ها را عامل شرایط دشوار اقتصادی ایران ندانسته بلکه تاکید داشته که «اقتصاد مارکسیستی» آن، «فساد» و «برتری دادن ایدئولوژی حکومت بر رفاه مردم ایران» هم این میان نقش اصلی را ایفا کرده‌اند.

دو روز قبل از این اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده، با اشاره به شرایط اقتصادی ایران گفته بود که آنها به دنبال دستیابی به توافقی تازه با واشینگتن هستند. مقامات عالی جمهوری اسلامی تاکنون اعلام کرده‌اند که قصد مذاکره با واشینگتن را ندارند، مگر آن که آمریکا به توافق هسته‌ای بازگردد و تحریم‌ها را لغو کند.

ترامپ گفته فروش نفت ایران خیلی کمتر از آن شده است که واشینگتن در ابتدا پیش‌بینی می‌کرد.

با استفاده از گزارش‌های آی۲۴نیوز، صدای آمریکا و رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG