لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۱

سازمان ملل می‌گوید اسرائیل در غزه احتمالا «مرتکب جنایت جنگی» شده است


تظاهرات فلسطینی در مرز غزه همزمان با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم.
تظاهرات فلسطینی در مرز غزه همزمان با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم.

یک کمیسیون تحقیق سازمان ملل متحد پنجشنبه نهم اسفند در گزارشی به شورای حقوق بشر این سازمان، اسرائیل را متهم کرد که با کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی در مرزهای غزه، احتمالا «مرتکب جنایت جنگی» شده است.

این گزارش، کشاندن اسرائیل به پای میز محاکمه در دیوان بین‌المللی لاهه را توصیه کرد؛ اما نخست وزیر اسرائیل در واکنش گفت، شورای حقوق بشر سازمان ملل بار دیگر «وسواس جنون‌آمیز خود علیه اسرائیل را ثابت کرد».

فلسطینیهای غزه از اواخر فروردین امسال تظاهراتی را با نام «بازگشت» در نقاطنزدیک به حصاره مرزی این باریکه، هم‌زمان با هفتاد ساله شدن اسرائیل، برگزار کرده و هنوز نیز آن را عمدتا در روزهای جمعه ادامه می‌دهند.

در واکنش نظامیان و عمدتا تک تیراندازهای اسرائیلی در این مرزها، حدود ۲۳۰ فلسطینی کشته شده‌اند که چند کودک دیگر در میان کشته‌های چند جمعه پیشین بودند.

گزارش کمیسیون تحقیق سازمان ملل تنها رخدادهای دوره‌ محدودتری را موشکافی کرده که به جان دادن ۱۸۹ تن منجر شده بود؛ ۳۵ تن آنها کودک بوده‌اند. در دوره بعد از این تحقیق نیز، شمار کودکان کشته شده افزایش یافته است

به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان شورای حقوق بشر سازمان ملل به این نتیجه رسیده‌اند که کاربرد آتش حقیقی علیه تظاهرکنندگان «غیر قانونی» بوده؛ از جمله در چند مورد مشخص «عامدانه به سه امدادگر پزشکی» شلیک شده و «تک تیراندازان اسرائیلی با غرض، دو روزنامه نگار را کشته‌اند».

کمیسیون تحقیق می‌گوید بیش از شش هزار تن بدست تک تیراندازان با آتش حقیقی گلوله خورده‌اند و «کاربرد زور زیاده از حد و غیر متناسب، نقض کننده حق آزادی بیان و تظاهرات، گردهمآیی و تجمع انسان‌ها است».

گزارش کمیسیون تحقیق تاکید دارد که کودکان خطری نداشته‌اند اما آنها نیز مورد شدیدترین برخورد قرار گرفته‌اند.

گزارش می‌افزاید، اسرائیل با کشتن کودکان، امدادگران پزشکی و روزنامه‌نگاران، کنوانسیون‌های بین‌المللی را پایمال می‌کند.

گزارش تاکید دارد که کسانی نیز کشته شده‌اند که از اساس در تظاهرات نبوده‌اند.

کمیسیون تحقیق تایید می‌کند که اقدامات خشونت‌بار تظاهرکنندگان فلسطینی عامل واکنش نظامیان اسرائیلی بوده اما می‌افزاید که هنوز این امر نمی‌تواند توجیهی برای کاربرد این همه زور غیر متعارف و زیاده از حد در قبال آنها باشد.

گزارش این کمیسیون در جدیت اسرائیل برای بررسی جنایات نظامیانش علیه فلسطینی‌ها ابراز تردید می‌کند.

این کمیسیون تغییر قوانین و انجام تحقیقات «بر اساس معیارهای بین‌المللی» را به اسرائیل توصیه می‌کند تا «ساکنان غزه بتوانند شکایت کنند و غرامت بگیرند».

این نخستین بار نیست که شورای حقوق بشر سازمان ملل اسرائیل را به احتمال ارتکاب جنایت جنگی متهم می‌کند اما گزارش این بار، به نوشته وبسایت اسرائیلی وای.نت، از نظر برخی مفاد آن، «بشدت وخیم» و «بی سابقه» است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در واکنش به این گزارش گفت، کشورش «این تحقیق را رد می‌کند؛ این شورا بر اساس نفرتی که با جنون وسواسی علیه اسرائیل دارد، رکورد تازه‌ای در نفاق و دروغگویی ثبت کرده است در حالی که اسرائیل، تنها دموکراسی خاورمیانه است».

آقای نتانیاهو یادآور شد که حماس شهروندان اسرائیل را موشک باران می‌کند؛ خمپاره شلیک می‌کند و عملیات خشونت بار دیگر و تظاهرات مرزی علیه امنیت مردم اسرائیل ترتیب می‌دهد.

ییسرائل کاتز، کفیل موقت وزارت خارجه اسرائیل، نیز گزارش کمیسیون تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل را «تئاتری مضحک» که نمایشنامه آن بر اساس اطلاعات تحریف شده و تحقیق نشده نگاشته شده، نامید.

اسرائیل و آمریکا در زمانی که نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل بود، از شورای حقوق بشر سازمان ملل خارج شدند.

خانم هیلی تاکید کرده بود که این شورا علیه اسرائیل وسواس فکری دارد زیرا قطعنامه‌هایی که علیه اسرائیل منتشر کرده، از مجموع قطعنامه‌ها و گزارش‌های این شورا علیه همه کشورهای دیگر جهان، بیشتر است.

از بعد از اقدام آمریکا در اردیبهشت امسال در انتقال سفارت به اورشلیم، تا چند هفته بعد از آن، شمار کشته‌ها در میان فلسطینیان تظاهرکننده که به این تصمیم دولت واشینگتن معترض بودند، به میزان چشمگیری افزایش یافت.

فلسطینیان گزارش سازمان ملل را مورد استقبال قرار داده ولی گفتند که می‌توانست مطالب دیگری را نیز در بر بگیرد.

قرار است خانم میشل بشله، رییس جمهوری پیشین شیلی و کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل، نتایج تحقیقات کمیسیون تحقیق این نهاد را با دادگاه بین‌المللی لاهه در خصوص اقدامات احتمالی دیوان علیه اسرائیل، در میان بگذارد.

XS
SM
MD
LG