لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۰

توقف کمک‌های نهاد دولتی آمریکا به مناطق فلسطینی


کمک‌های اداره توسعه بین المللی آمریکا در رم الله (عکس از آرشیو)
کمک‌های اداره توسعه بین المللی آمریکا در رم الله (عکس از آرشیو)

یک مقام آمریکایی روز جمعه گفت، تمامی فعالیت‌ها و کمک های اداره توسعه بین المللی آمریکا به فلسطینیان در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه متوقف شده است.

توقف این کمک ها به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطینی صورت گرفته و مسلما مشکلات مردم دراین مناطق را تشدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز با اجرای این تصمیم کمک مالی آمریکا به نیروهای انتظامی و امنیتی فلسطینی نيز که حدود ۶۰ میلیون دلار است قطع خواهد شد. همکاری این نیروها با اسرائیل در مجموع آرامش را در ساحل غربی رود اردن حفظ می کند.

این تصمیم با مهلت تعیین شده برای ۳۱ ژانویه ارتباط دارد و یکی از نتایج تصویب قانون جدیدی در آمریکاست که طبق آن دریافت کنندگان کمک های خارجی از این کشور در برابر شکایت علیه تروریسم بی دفاع تر هستند.

این قانون موسوم به «مقررات شفاف سازی مبارزه با تروریسم» به شهروندان آمریکایی امکان می دهد که علیه دریافت کنندگان خارجی کمک مالی این کشور تحت عنوان ارتکاب «اقدامات جنگی» شکایت کنند.

تشکیلات خودگردان فلسطینی به خاطر نگرانی از احتمال شکایات قضایی علیه خود دریافت کمک مالی از آمریکا را متوقف کرد هر چند اتهام اسرائیل مبنی بر تشویق پیکارجویان را نیز رد می‌کند.

این مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت:«به درخواست تشکیلات خودگردان فلسطینی ما برخی از طرح‌ها و برنامه‌هایی را که با کمک‌های خارجی آمریکا در ساحل غربی رود اردن و نوار غزه اجرا می شوند متوقف کرده ایم.»

او افزود:«تمامی همیاری های اداره توسعه بین المللی آمریکا در ساحل غربی و نوار غزه متوقف شده اند.»

مشخص نیست که توقف این کمک ها چه مدتی ادامه خواهد یافت. این مقام افزود در حال حاضر در مورد تعطیل کردن دفتر کمک های بین المللی آمریکا در مناطق فلسطینی و آینده کارکنان این نهاد در سفارت آمریکا در بیت المقدس تصمیمی اتخاذ نشده است.

اداره توسعه بین المللی آمریکا مجری ومدیر اصلی کمکهای این کشور به مناطق فلسطینی است. طبق اطلاعات مندرج در وبسایت این نهاد، طی سال ۲۰۱۷ در مجموع حدود ۲۶۸ میلیون دلار به طرح های گوناگون در نوار غزه و ساحل غربی رود اردن و بازپرداخت بدهی های بخش خصوصی کمک کرده است. ولی از اواخر سال ۲۰۱۸ این کمک ها به شکل چشمگیری کاهش یافتند.

یک سخنگوی تشکیلات خودگردان فلسطینی گفت:«تعلیق کمک به مردم ما که بخش های بسیار ضروری مثل بهداشت و آموزش و پرورش را شامل می شود تاثیر بسیار منفی خواهد داشت، فضای منفی ایجاد کرده و بی ثباتی را افزایش می دهد.»

در نوار غزه نیز سخنگوی حماس ضمن محکوم کردن قطع کمک ها آنرا «سیاسی کردن پول» توصیف کرد.

با استفاده از گزارش رویترز، ش.ر/خ
XS
SM
MD
LG