لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

سفر گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران برای بررسی آثار تحریم‌های یک‌جانبه


آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل
آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل

آلنا دوهان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مربوط به تحریم‌های قهری و یک‌جانبه، از سفر خود به ایران در ماه آینده، اردیبهشت، خبر داد.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت سازمان ملل منتشر شده آمده است که خانم دوهان از ۱۷ تا ۲۸ اردیبهشت‌ماه آینده برای تحقیق درباره آثار تحریم‌های یک‌جانبه بر حقوق انسانی شهروندان در ایران به تهران سفر می‌کند.

سفر این گزارشگر سازمان ملل به ایران در حالی رسانه‌ای می‌شود که در مقابل حکومت جمهوری اسلامی تاکنون به هیچ یک از گزارشگران ویژه حقوق بشر حق سفر و ورود به ایران را نداده و بارها آنها را به «سیاسی‌کاری» متهم کرده است.

آلنا دوهان خود هفته گذشته در یک پیام توییتری از سفر قریب‌الوقوعش به ایران خبر داده و از تمام افراد و سازمان‌های دخیل خواسته است که در این تحقیق به او کمک کنند.

پیشتر در مهرماه سال گذشته هم خبری منتشر شده بود از این که خانم دوهان در تماس با شرکت‌های سوئیسی و دولت این کشور موضوع عدم فروش باندهای پانسمان بیماران پروانه‌ای به ایران و نقض حقوق انسانی را در میان گذاشته است.

در بیانیه سازمان ملل هدف از سفر گزارشگر ویژه این سازمان به ایران این گونه تعریف شده است: بررسی این که وضع یا اجرای تحریم‌های یک‌جانبه «تا چه حد مانع تحقق کامل حقوقی شده است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر و دیگر ابزارهای حقوق بشری» بر آنها تاکید شده است.

دولت دونالد ترامپ در آمریکا پس از خروج از توافق اتمی موسوم به برجام، حکومت جمهوری اسلامی را هدف تحریم‌هایی یک‌جانبه و سخت قرار داد تا مقامات این حکومت را برای رسیدن به توافقی «بهتر» به پای میز مذاکره بیاورد.

در مقابل مقامات حکومتی در ایران بارها این تحریم‌های یک‌جانبه را دلیل کمبود اقلامی حیاتی در کشور از جمله دارو معرفی کرده و خواستار لغو آنها شده‌اند.

آذرماه سال ۹۹ عبدالناصر همتی، رئیس وقت بانک مرکزی ایران، گفت که ایران به دلیل «تحریم‌های آمریکا» ایران نتوانسته اقدام به خرید واکسن کند، موضوعی که به فاصله چند روز بعد از آن توسط ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان داروی ایران رد شد.

با این حال در بهمن‌ماه سال ۹۹ جو بایدن، رئیس ‌جمهوری آمریکا، دستور بازبینی «فوری» در تحریم‌های یک‌جانبه یا چندجانبه تجاری و اقتصادی برای احتراز از تاثیر «بی‌جهت» آن بر مبارزه با کرونا صادر کرد.

بنا بر بیانیه سازمان ملل، آلنا دوهان قرار است در ایران علاوه بر مقامات دولتی، با نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای، نهادهای مالی، گروه‌های غیر دولتی، و همچنین گروه‌های مدنی نیز دیدار کند.

این بیانیه همچنین حاوی چندین سوال است که افراد علاقه‌مند می‌توانند با پاسخ به آنها در کار تحقیق به گزارشگر ویژه سازمان ملل کمک کنند، سوال‌هایی از جمله درباره حقوق بشری که بالاخص از تحریم‌های یک‌جانبه لطمه دیده‌اند، نوع تحریم‌هایی که بیشترین اثر منفی را داشته‌اند، و اقشاری از جامعه ایران که بیشترین آسیب را از تحریم‌های یک‌جانبه دیده‌اند.

آلنا دوهان قرار است در سپتامبر سال جاری میلادی، تابستان آینده، نتایج و توصیه‌های خود را در گزارشی به پنجاه و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر ارائه کند.

XS
SM
MD
LG