لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۵

هیات کارشناسان سازمان ملل برای بررسی حمله به تاسیسات نفتی آرامکو به عربستان رفت


آنتونیو گوترش به «شدت» حمله به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرده است.
آنتونیو گوترش به «شدت» حمله به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرده است.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه ۲۷ شهریور گفته است، هیاتی از کارشناسان سازمان ملل برای بررسی شواهد حملات به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو به عربستان سعودی سفر کرده‌ است.

دبیرکل سازمان ملل تصریح کرده است، این کارشناسان بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که در تایید توافق هسته‌ای با ایران در سال ۲۰۱۵ صادر شد، اجازه دارند تحقیقاتی در خصوص حمله به تاسیسات نفتی عربستان انجام دهند.

تأسیسات نفتی در بقیق و میدان نفتی خریص، در مرکز عربستان سعودی، شنبه هفته جاری هدف حمله قرار گرفت و حوثی‌های یمن بلافاصله مسئولیت آن را برعهده گرفته‌ و گفتند این حملات با استفاده از ده پهپاد صورت گرفت.

اما مقام‌های آمریکایی به صراحت انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی نشانه رفته و از دست داشتن ایران در این حمله سخن گفته‌اند. ایران این اتهام را رد کرده است.

آنتونیو گوترش در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت: کارشناسان سازمان ملل عازم عربستان شده‌اند و خیلی واضح است که براساس مجوزی که شورای امنیت به آنها داده است کار خود را انجام خواهند داد.

دبیرکل سازمان ملل به «شدت» حمله به تاسیسات نفتی عربستان را محکوم کرده است. وی با این حال تاکید کرده برای نتیجه گیری در خصوص عامل این حملات، منتظر نتیجه تحقیقات باقی خواهد ماند.

آنتونیو گوترش گفته است: حمله به (تاسیسات عربستان) افزایش جدی سطح تنش‌ در خلیج فارس است و ما باید کاملا از تشدید این تنش ها جلوگیری کنیم.

دبیرکل سازمان ملل تاکید کرد: اگر رویارویی بزرگ در خلیج‌فارس روی دهد، پیامدهای فاجعه‌باری برای منطقه و جهان به دنبال خواهد داشت.

در همین زمینه، عربستان سعودی روز چهارشنبه بقایای یک «موشک کروز و پهپادهای ایرانی» را که می‌گوید در حمله اخیر به تاسیسات نفتی‌اش مورد استفاده قرار گرفته است به نمایش گذاشت.

ترکی المالکی، سخنگوی وزارت دفاع عربستان، گفت که این ادوات شاهدی «غیرقابل انکار» از تجاوز ایران به خاک این کشور است.

در همین حال، حسام‌الدین آشنا مشاور مطبوعاتی رئیس‌جمهوری ایران، در واکنشی فوری به اظهارات المالکی گفته که نشست خبری وی «یک فاجعه رسانه‌ای» برای این کشور بوده است.

به گفته حسام الدین آشنا، «عربستان با قاطعیت ثابت کرد که نمی‌تواند ثابت‌کند یا نمی‌داند» که «کروز و پهپادها دقیقا ساخت کجاست» و «از چه منطقه و نقطه‌ای شلیک شده‌ است».

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، ساعاتی پس از حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان، ایران را مسئول این حملات دانسته و گفته بود:‌«تهران در پشت حدود ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی قرار دارد، این در حالی است که روحانی و ظریف وانمود می‌کنند در حال توسل به دیپلماسی هستند.»

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG