لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۱۳

آمریکا کمک‌های خود به سه کشور آمریکای مرکزی را به‌دلیل مهاجران متوقف می‌کند


مهاجران هندوراسی در راه آمریکا؛ دسامبر ۲۰۱۸
مهاجران هندوراسی در راه آمریکا؛ دسامبر ۲۰۱۸

دولت دونالد ترامپ کمک‌های آمریکا به دست‌کم سه کشور آمریکا مرکزی را متوقف می‌کند؛ به گفته آقای ترامپ این کشورها برای جلوگیری از حرکت مهاجران غیرقانونی به مرزهای ایالات متحده اقدامات کافی انجام نداده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ۱۰ فروردین گفته است «ما در حال اجرای دستور رئیس‌جمهوری و پایان دادن به برنامه‌های کمکی ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به [کشورهای] مثلث شمال (در آمریکای مرکزی) هستیم».

مثلث شمال کشورهای السالوادور، گواتمالا و هندوراس را در بر می‌گیرد؛ هزاران تن از شهروندان این کشورها طی سال‌های گذشته برای گریز از فقر و خشونت‌های رایج، زادگاه و محل سکونت خود را ترک کرده، راهی مرزهای آمریکا شده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده افزوده است که دولت، «کنگره را وارد روند» پایان دادن به کمک‌ها خواهد کرد، چراکه این موضوع باید از تصویب قانون‌گذاران بگذرد.

سناتور دمکرات باب منندز، عضو ارشد این حزب در کمیته روابط خارجی سنا، از طرح توقف کمک‌ها به این سه کشور انتقاد کرده‌است.

سناتور منندز گفته است «کمک‌های خارجی، خیرات نیست؛ این کمک‌ها قرار است به پیشبرد منافع راهبردی ما یاری برساند و سرمایه‌گذاری در ابتکاراتی‌ست که به حفاظت از شهروندان آمریکا می‌انجامد».

دونالد ترامپ دولت‌های السالوادور، گواتمالا و هندوراس را متهم کرده به «کاروان‌های» مهاجران اجازه می‌دهد راهی مکزیک شوند تا بخت این را بیابند که از مرز گذشته و وارد ایالات متحده شوند.

طی دو سال گذشته رقمی در حدود ۱.۳ میلیارد دلار از کمک‌های آمریکا برای توسعه، به کشورهای آمریکای مرکزی اختصاص یافته، که بیشتر آن به‌کشورهای موسوم به مثلث شمال می‌رسد.

اعلان قطع کمک‌ها به السالوادور، گواتمالا و هندوراس تنها یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که رئیس‌جمهوری آمریکا تهدید کرد مرز کشورش با مکزیک را خواهد بست.

ترامپ ۹ فروردین ماه گفته بود «اگر مکزیک بلافاصله مانع ورود همه مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده از طریق مرز جنوبی ما نشود، من هفته آینده این مرز را یا بخش اعظم آن را می‌بندم».

جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. او در عین حال خواستار ساخته‌شدن دیواری در مرز آمریکا و مکزیک است. ساختن دیوار با مخالفت شدید حزب دمکرات روبه‌رو شده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه|ت
XS
SM
MD
LG