لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۶

آستین در دیدار با اشرف غنی: تصمیم خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با بایدن است


لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در سفر به کابل
لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در سفر به کابل

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده که در سفری از پیش اعلام نشده روز یکشنبه اول فروردین به کابل رفت و با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، دیدار کرد، خروج نیروی ایالات متحده آمریکا از این کشور را منوط به تصمیم جو بایدن دانست.

او با ابراز نگرانی درباره افزایش تنش‌ها در افغانستان، گفت دولت آمریکا می‌خواهد سطح خشونت‌ها کاهش یابد تا بستر برای تلاش‌های دیپلماتیک فراهم شود.

دواخان مینه‌پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان نیز از ابراز نظر درباره اینکه در دیدار وزیر دفاع آمریکا و رئيس جمهور افغانستان پیرامون خروج سربازان آمریکایی گفت‌وگو شد یا نه، خودداری کرد.

به گزارش رادیو آزادی او گفت در این دیدار، طرفین درباره لزوم پایان خشونت‌ها و اوضاع امنیتی افغانستان گفت‌وگو کردند.

آقای آستین در شبکه اجتماعی توییتر درباره نخستین سفر خود به افغانستان در مقام وزیر دفاع آمریکا نوشت که او آمده است تا «بشنود و بیاموزد».

واشینگتن هم‌اکنون در حال مرور سیاست‌های خود در رابطه با گفت‌وگوهای صلح بین الافغانی و خروج برنامه‌ریزی شده نظامیان این کشور از افغانستان است. لوید آستین نیز با اشاره به این امر در ادامه نوشت که سفر او به کابل برای او بسیار مفید است و از مشارکت او در مرور این سیاست‌ها نشان دارد.

دیدار آقای آستین و آقای غنی در برهه حساسی صورت گرفته که مذاکرات صلح افغانستان در جریان است و حدود چهل روز نیز بیشتر به موعد خروج نظامیان آمریکایی از این کشور نمانده. دولت پیشین ایالات متحده با طالبان به توافق رسیده بود که تا روز اول ماه مه نظامیان آمریکا از افغانستان خارج شوند.

جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز چهارشنبه گذشته به شبکه خبری ای‌بی‌سی گفت که سخت بتوان این مهلت زمانی را رعایت کرد و دولت او در حال مشورت با متحدان خود است تا دراین باره تصمیم‌گیری کند.

زلمی خلیزاد، نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان، نیز طی هفته‌های اخیر با چندین طرح و پیشنهاد از جمله تشکیل دولت موقت افغانستان و برگزاری اجلاس صلح در ترکیه به منطقه سفر کرده است.

طالبان روز جمعه اعلام کرد که تمایل دارد مذاکرات صلح با سرعت بیشتری انجام شود، اما در عین حال نسبت به باقی ماندن نیروهای آمریکایی در افغانستان پس از مهلت توافق شده بین طرفین هشدار داد.

کاخ ریاست جمهوری افغانستان هم روز یکشنبه اعلام کرد که آستین و غنی درباره فرایند صلح و نگرانی‌ها نسبت به افزایش خشونت‌ها گفت‌وگو کردند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG