لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

دیدار نماینده آمریکا در امور افغانستان با طالبان در قطر و رهبران دولت در کابل


زلمای خلیلزاد
زلمای خلیلزاد

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان، پس از سفرهایش به پاکستان، عربستان، امارات متحده عربی و قطر، با رهبران افغانستان در کابل دیدار کرد و آن‌ها را در جریان تازه‌ترین تلاش‌های ایالات متحده برای دستیابی به صلح قرار داد.

همزمان «شورای عالی صلح» افغانستان می‌گوید، «تلاش‌هایی جدی» برای آغاز عملی گفت‌وگوهای صلح جریان دارد.

زَلمِـی خلیل‌زاد، دیپلمات آمریکایی متولد مزار شریف و سفیر پیشین ایالات متحده در کابل، ۲۱ مهر با اشرف غنی، رئیس‌جمهوری و عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی افغانستان دیدار کرد. دیپلمات آمریکایی، رهبران افغانستان را در جریان مذاکراتش در چهار کشوری که به آن‌ها سفر کرده، گذاشت. تلاش‌های تازه ایالات متحده برای بازگرداندن طالبان به میز مذاکرات انجام می‌شود.

کاخ ریاست‌جمهوری افغانستان جزئیات چندانی از ملاقات غنی و خلیلزاد منتشر نکرده‌است. با این حال عزیزالله دین‌محمد، معاون شورای عالی صلح، به «رادیو آزادی» (بخش دری رادیو اروپای آزاد) گفته، انتخاب خلیل‌زاد از سوی آمریکا برای پیشبرد روند صلح، و سفرهای او به کشورهای منطقه نشان می‌دهد که راهی به‌سوی گفت‌وگوهای صلح گشوده می‌شود.

آقای دین‌محمد گفته است «این‌بار به‌خاطر پروسه صلح تلاش‌ها جدی می‌شود و تلاش‌های آمریکا هم جدی می‌باشد، این جدیت‌ها این مسئله را روشن می‌سازد که حتما نتیجه‌ای خواهد داشت و به همین دلیل ما از سفرهای وی امیدوار هستیم».

سفر آقای خلیلزاد به منطقه از ۱۱ مهر ماه آغاز شده‌است. البته وزارت خارجه آمریکا به‌طور رسمی سخنی از دیدار خلیلزاد و طالبان نگفته، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان افغانستان، در بیانیه‌ای گفته آن‌ها دیدار کرده و در مورد «تلاش برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز» گفت‌وگو کرده‌اند.

مجاهد گفته است حضور نیروهای خارجی از منظر گروه او همچنان «عمده‌ترین مانع» در رسیدن به صلح است، اما «هر دو طرف در مورد پایان اشغال و راه‌حل صلح‌آمیز برای مسئله افغانستان گفت‌وگو کرده… و هر دو طرف توافق کرده‌اند به دیدارهای خود در آینده ادامه دهند».

یک مقام ارشد طالبان نیز گفته زلمی خلیلزاد از طالبان خواسته برای مدت شـش ماه آتش‌بس اعلام کنند. از اظهارات و بیانیه‌های مقام‌های طالبان بر می‌آید که دو طرف هنوز در مورد یک موضوع مشخص به نتیجه‌ای قطعی نرسیده‌اند، اما توافق کرده‌اند به مذاکرات ادامه دهند.

از سوی دیگر شماری از کارشناسان و تحلیلگران می‌گویند در حال حاضر تلاش‌ها تنها در سطح مذاکرات باقی مانده و باید دید نتیجه نهایی چه خواهد شد. نجیب نینگال، از جمله این تحلیلگران است که به «رادیو آزادی» می‌گوید: دید و باز دید‌ها و سفر‌ها در حد گفت‌وگو است و زمانی نتیجه آن حس خواهد شد که روند مذاکرات عملی صلح میان مقام‌های حکومتی و طالبان مسلح آغاز شود.

هفته پیش سازمان ملل متحد اعلام کرد شمار قربانیان غیرنظامی در افغانستان کماکان «بسیار شدید» است و در ۹ ماهه اول سال جاری میلادی به بالاترین رقم از سال از سال ۲۰۱۴ تاکنون رسیده است.

رویترز، واشینگتن‌پست، رادیو آزادی|ت
XS
SM
MD
LG