لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

آمریکا: ایران تعهدات خود را در برجام نقض کرده است


جکی ولکات اقدام ایران در تسریع غنی سازی باعث عقب نشینی آمریکا نخواهد شد.
جکی ولکات اقدام ایران در تسریع غنی سازی باعث عقب نشینی آمریکا نخواهد شد.

جکی ولکات، سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۲۱ خرداد در بیانیه‌ای‌ ایران را متهم کرد با به کار گرفتن سانتریفیوژهای پیشرفته، توافق هسته‌ای موسوم به برجام را نقض کرده است.

آمریکا در ۱۸ اردیبهشت پارسال از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا دلیل این اقدام را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

به گزارش رویترز، جکی ولکات در بیانیه خود به اجلاس شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرده است، اقدام تهران در سرعت بخشیدن به غنی سازی اورانیوم باعث نخواهد شد، واشینگتن از سیاست خود برای منزوی کردن ایران عقب نشینی کند.

سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که اقدام ایران در استفاده از غنی سازی اورانیوم به عنوان اهرم فشار، کاهش تحریم‌ها را درپی نخواهد داشت.

بر اساس برجام که در سال ۱۳۹۴ بین ایران و شش قدرت جهانی امضا شد، ایران اجازه دارد از سانتریفیوژ نسل اول IR-1 استفاده کند،اما هشت سال و نیم پس از امضای توافق برجام ، مجاز است که سانتریفیوژهای پیشرفته را به کار گیرد.

به گزارش رویترز، آژانس بین المللی انرژی اتمی۱۰ خرداد در گزارش فصلی خود از نصب تا ۳۳ سانتریفیوژ «IR-6» خبرداد و گفت، ولی ایران تنها ۱۰ دستگاه از این ماشین‌ها را با هگزافلوراید اورانیوم خوراک‌دهی کرده است.

بر اساس برجام ایران در میانه سال هشتم، آزمایش تا سی دستگاه ماشین 6-IR و 8-IR را آغاز خواهد کرد.

دیپلمات های اروپایی به رویترز گفته اند، اینکه ایران در حال حاضر می‌توانند چند دستگاه از این ماشین های پیشرفته را مورد آزمایش قرار دهد، از نقاط «خاکستری»و قابل بحث است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش خود نگفته بود که اقدام ایران در خصوص «IR-6» نقض برجام است یا نه، ولی گفته بودکه مذاکرات کارشناسی و فنی در خصوص نصب این سانتریفیوژ‌ها ادامه دارد.

سفیر آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه خود گفته است، ایران مدعی است که به تعهدات خود در برجام پایبند است، اما آنچه گزارش شده، این است که به وضوح در حال نقض توافق است. این (اقدام) می بایست مایه نگرانی برای همه ما باشد.

جکی ولکات از اعضای باقی مانده در برجام خواسته است در این زمینه اقدام کنند.

وی گفته است: ایالات متحده از ایران می خواهد بدون تاخیربه اجرای تعهدات خود بازگردد. ما می‌دانیم کمیسیون مشترک برجام با جدیت لازم در حال پیگیری این موضوع است و ما از همه اعضای برجام می‌خواهیم هر چه زودتر به این مساله بپردازند.

این در حالی است که در گزارش فصلی تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی تایید شده ایران همچنان به محدودیت‌های کلیدی در توافق برجام عمل کرده است.

با استفاده از گزارش رویترز، خ
XS
SM
MD
LG