لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۹

روسیه تحریم‌های آمریکا را «ترفند غیرقانونی» نامید؛ لاریجانی: غنی‌سازی ادامه می‌یابد


نمایی از نیروگاه هسته‌ای اراک
نمایی از نیروگاه هسته‌ای اراک

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به محدودیت‌های جدید آمریکا بر برنامه هسته‌ای ایران، اعلام کرد غنی‌سازی اورانیوم ادامه خواهد داشت.

از سویی مسکو نیز تحریم‌های آمریکا را «ترفند غیرقانونی» نامیده و گفته است روسیه همکاری‌های «قانونی» هسته‌ای با ایران را ادامه می‌دهد.

دولت آمریکا روز جمعه با تأکید بر ادامه سیاست «فشار حداکثری بر رژیم ایران» چند محدودیت‌ جدید بر فعالیت‌های هسته‌ای آن وضع کرد و از بین پنج معافیت قبلی برای همکاری هسته‌ای با تهران، به دو معافیت خاتمه داد: مبادله اورانیوم غنی‌شده با اورانیوم طبیعی (کیک زرد) بین ایران و دیگر کشورها و همچنین انتقال آب سنگین مازاد نیروگاه اراک به خارج از کشور.

به گزارش خبرگزاری «خانه ملت» وابسته به مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی شنبه ۱۴ اردیبهشت طی سخنرانی با جمعی از معلمان گفت «به‌چه‌دلیل نباید ایران آب سنگین تولید کند؟ ما متناسب با قراردادی که بسته‌ایم (توافق هسته‌ای) خلافی مرتکب نشده‌ایم، ما کار غنی‌سازی خود را انجام می‌دهیم. شما می‌خواهید بخرید یا نخرید، این موادش موجود است».

لاریجانی گفت جمهوری اسلامی ایران طبق تعهداتش در برجام کار غنی‌سازی اورانیوم را انجام می‌دهد و به هیچ کشوری هم ارتباطی ندارد.

مطابق برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود. بنابراین، در صورتی که ایران نتواند مازاد این ذخیره را از کشور خارج کند با وضعیت دشواری روبه‌رو خواهد شد که ناچار است یا غنی‌سازی را متوقف کند یا تن به نقض برجام بدهد.

در این میان، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه شنبه اعلام کرد «علی رغم تحریم‌های آمریکا به همکاری هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهیم».

وی گفت اعمال تحریم علیه ایران، هرگز باعث توقف همکاری هسته‌ای با ایران نخواهد شد.

روسیه سال‌ها پیش نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کرده و دو کشور توافق کرده‌اند ظرفیت این نیروگاه را گسترش دهند.

ریابکوف گفت: «ما از سال ۲۰۱۲ تاکنون تحت تحریم‌های واشنگتن علیه روسیه زندگی کرده‌ایم و در این مدت نیز سازگاری جدی با این ترفند غیرقانونی آمریکایی‌ها داشته‌ایم.»

از سویی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز «یکی از انگیزه‌های تحریم علیه ایران» را «فشار در داخل کشور» عنوان کرد و گفت آمریکایی‌ها «سازمان‌دهی عملیات روانی» را کنار این فشارها دنبال می‌کنند.

وی اظهار داشت: «این مسئله عیان است که درباره ایران یک سیاست همه‌جانبه در پیش گرفته‌اند، برخی از آثار آن هم در کشور دارد دیده می‌شود و نظیر آن نیز فشاری است که به مردم وارد شده مانند تحریم نفت، صادرات و مسائل بانکی».

لاریجانی افزود: «ایران در مسائل منطقه‌ای و تحریم‌های آمریکا مشی موقرانه‌ای را در سیاست دنبال می‌کند، این‌طور نیست که مانند چند جوان منطقه با رفتارهایش به آشفته‌سازی منطقه کمک کند، آنها یک جنگ تمام‌عیار علیه ملت ایران سامان داده‌اند».

ظاهرا اشاره وی به محمد بن سلمان ولیعهد و و زیر دفاع جوان عربستان است.

آقای لاریجانی همچنین گفت آمریکا خود می‌داند که توقف کامل صادرات نفت ایران نشدنی است، اما جنگ روانی علیه جمهوری اسلامی به راه انداخته است.

آمریکا دوشنبه هفته گذشته معافیت‌ها به مشتریان نفتی ایران را پایان داد و از دوم ماه مه، پنج شنبه ۱۲ اردیبهشت، هیچ کشوری اجازه خرید نفت از ایران را ندارد، وگرنه با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

عربستان و امارات قول داده‌اند با توقف صادرات نفت ایران، بازار دچار کمبود نفت نشود.

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، یک روز مانده به مهلت آمریکا به مشتریان نفتی ایران برای قطع خرید نفت جمهوری اسلامی اعلام کرد «استفاده سیاسی از اوپک باعث مرگ و فروپاشی این سازمان خواهد شد».

وقت گفت: «برخی با راهی که می‌روند و با استفاده از نفت به عنوان سلاح علیه دو عضو بنیان‌گذار اوپک (ایران و ونزوئلا)، اتحاد اوپک را به تفرقه بدل می‌کنند و مرگ و فروپاشی اوپک را رقم می‌زنند و مسئولیت این با آنهاست».

آمریکا ژانویه سال جاری تحریم‌هایی نیز بر صادرات نفت ونزوئلا اعمال کرد که باعث کاهش چشمگیر تولید و صادرات نفت این کشور شده است.

صادرات روزانه نفت ایران هم از ۲.۵ میلیون بشکه در دوران قبل تحریم‌ها به حدود ۱ میلیون بشکه در ماه‌های گذشته سقوط کرده بود، اما دقیقا معلوم نیست از ابتدای سال جاری آیا ایران موفق به ادامه صادرات نفت شده است یا نه.

اخیرا رویترز گزارش داد، احتمالا صفر کردن صادرات نفت ایران عملی نباشد.

منابع: خبرگزاری خانه ملت، اسپوتنیک، وزارت خارجه آمریکا، خبرگزاری شانا؛ ف.ق/س.ن
XS
SM
MD
LG