لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۱

پایان معافیت‌های آمریکا برای مشتریان ایران؛ قیمت نفت سقوط کرد


آخرین روز مهلت خرید نفت ایران در حالی به پایان می‌رسد که قیمت نفت نه تنها افزایش نیافت بلکه سه درصد نیز سقوط کرد.
آخرین روز مهلت خرید نفت ایران در حالی به پایان می‌رسد که قیمت نفت نه تنها افزایش نیافت بلکه سه درصد نیز سقوط کرد.

معافیت‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران از روز پنج‌شنبه ۱۲ اردیبهشت به پایان رسید، اما قیمت نفت نه تنها افزایش نیافت بلکه سه درصد نیز سقوط کرد.

مشتریان نفتی از امروز ملزم هستند تا هیچ محموله جدید نفتی از ایران وارد نکنند، و گرنه با تحریم‌های آمریکا مواجه می‌شوند.

ایالات متحده دوشنبه هفته گذشته اعلام کرد که به معافیت‌های شش ماهه برای خریداران نفت ایران خاتمه می‌دهد.

ایران قبل از تحریم‌ها حدود ۲.۵ میلیون بشکه صادرات نفت و میعانات گازی داشت و از آبان پارسال که معافیت‌های شش ماهه آمریکا به هشت کشور ارائه شد، متوسط صادرات نفت ایران به ۱.۱ میلیون بشکه سقوط کرده است.

نفت سهمی ۴۰ درصدی در بودجه سال جاری دولت دارد.

آخرین روز مهلت خرید نفت ایران در حالی به پایان می‌رسد که قیمت نفت نه تنها افزایش نیافت، بلکه به خاطر انتشار گزارش‌هایی مبنی بر افزایش تولید و ذخایر نفت آمریکا و ارائه تضمین عربستان و امارات به بازارها برای جلوگیری از کمبود نفت، روز پنج‌شنبه حدود سه درصد کاهش یافت و به حدود ۷۰ دلار سقوط کرد.

گزارش رادیویی از پایان معافیت‌های آمریکا برای خریداران نفت ایران
please wait

No media source currently available

0:00 0:06:00 0:00
لینک مستقیم

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه گزارش داد که تولید روزانه نفت این کشور به رکورد تاریخی ۱۲.۳ میلیون بشکه رسیده و ذخایر استراتژیک نفت آن نیز بالای ۴۷۰ میلیون بشکه است.

چین و ترکیه نسبت به توقف معافیت‌های تحریمی آمریکا اعتراض کرده‌اند، اما نگفته‌اند آیا خرید نفت از ایران را متوقف می‌کنند یا ادامه می‌دهند.

توقف قرارداد توسعه میدان نفتی یادآوران

همزمان با آخرین روز معافیت‌های آمریکا، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اعلام کرد قرارداد توسعه فاز دوم میدان یادآوران با شرکت ساینوپک چین، متوقف شده است.

رضا دهقان، معاون مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امور توسعه و مهندسی، روز پنجشنبه به خبرگزاری مهر گفت این واگذاری متوقف شد، اما مذاکرات قطع نشده است و حتی در این رابطه قبل و بعد از عید نوروز مذاکراتی با آنها داشتیم، البته احتمال واگذار نشدن این میدان به ساینوپک چین وجود دارد.

شرکت ساینوپک فاز اول میدان یادآوران را در قالب قرارداد بیع متقابل توسعه داد و دو میلیارد دلار در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

سرمایه‌گذاری فاز اول این پروژه اواخر سال ۲۰۱۸ به پایان رسید. تولید از این میدان از سال ۲۰۱۲ به صورت محدود آغاز شد و به تدریج افزایش یافته و در پایان سال گذشته میلادی به ۱۱۷ هزار بشکه رسید.

بر اساس یک قرارداد بلندمدت که میان طرفین امضا شده است، ایران به جای پول نقد، روزانه ۱۰۵ هزار بشکه از نفت تولیدی این میدان را باید تحویل شرکت ساینوپک دهد، اما معلوم نیست با تحریم‌های آمریکا چگونه می‌خواهد بدهی خود را به این شرکت چینی بپردازد.

قرار بود ساینوپک برای توسعه فاز دوم یادآوران سه میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند، اما خبرگزاری رویترز اخیرا گزارش داده بود که این شرکت چینی در خصوص امضای قرارداد جدید با ایران دست نگه داشته است.

مقامات ایران طی روزهای گذشته به کرات گفته‌اند که توقف کامل صادرات نفت ایران «توهم آمریکا» است و هرگز اتفاق نخواهد افتاد.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در این زمینه گفت که ایران «شش راه پنهان» برای صادرات نفت دارد که آمریکایی‌ها از آن «اصلا خبر ندارند».

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز روز چهارشنبه این هفته دوباره تکرار کرد که «صفر کردن صادرات نفت ایران اگرچه آرزوی آمریکاست، اما محقق نخواهد شد».

منابع: رویترز، مهر، وزارت نفت، اداره اطلاعات انرژی آمریکا/ د.خ/ ک.ر
XS
SM
MD
LG