لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۱

ایران: شرکت‌های خارجی به جای پول کالا، نفت بخرند


مسعود کرباسیان می‌گوید این امکان وجود دارد که شرکت‌های متقاضی تجارت با ایران، در زمینه توسعه صنعت نفت نیز سرمایه‌گذاری کنند.
مسعود کرباسیان می‌گوید این امکان وجود دارد که شرکت‌های متقاضی تجارت با ایران، در زمینه توسعه صنعت نفت نیز سرمایه‌گذاری کنند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می‌گوید شرکت‌های خارجی می‌توانند در صورت تمایل، به ازای کالاهایی که به ایران می‌فروشند و هر نوع تجارتی که با کشور دارند، نفت خام تحویل بگیرند.

مسعود کرباسیان روز چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت به خبرگزاری تسنیم گفت این امکان وجود دارد که شرکت‌های متقاضی تجارت با ایران، در زمینه توسعه صنعت نفت نیز سرمایه‌گذاری کنند و به جای بازگشت سرمایه، نفت ایران را تحویل بگیرند.

آمریکا دوشنبه هفته قبل اعلام کرد که معافیت‌های خریداران نفت ایران را تمدید نمی‌کند و همه مشتریان موظف هستند از دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت) خرید نفت را قطع کنند، و گرنه تحریم می‌شوند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد: «راه‌های جدیدی برای فروش نفت ایران در دستور کار قرار دارد که ما با آن موافقیم، اما باید فرایندهایش مورد بررسی قرار گیرد».

با این حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده است که تنها دو محموله نفت ایران هم اکنون راهی چین می‌شوند که تا پنجم و هفتم ماه مه به مقصد خواهند رسید و کس دیگری حاضر به خرید نفت ایران نشده است. این محموله‌ها نیز اواخر ماه گذشته راهی چین شدند و هنوز معلوم نیست آیا برای ذخیره نفت جمهوری اسلامی در تاسیسات چین ارسال شده یا این کشور واقعا قصد ادامه خرید نفت ایران را دارد.

ایران هم اکنون ۲۰ میلیون بشکه ذخایر نفتی در تاسیسات دالیان چین دارد.

منبع: رویترز

آقای زنگنه صفر کردن صادرات نفت ایران را «خیال واهی» دانست و گفت: «ایران با هیچ کشوری در منطقه دشمنی ندارد، اما دو همسایه ایران (عربستان و امارات که قول جبران توقف صادرات نفت ایران را داده‌اند) با صدور بیانیه‌ها و بزرگنمایی ظرفیت‌های خود سعی می‌کنند جای نفت ایران را در بازار بگیرند».

وی افزود: بازار نفت را نمی‌توان با بیانیه اداره کرد و آنچه تعیین کننده قیمت در این بازار است، تولید واقعی خواهد بود.

به گفته وزیر نفت ایران، «شکننده بودن بازار نفت با بیانیه و کارهای نمایشی و ایجاد جو روانی مثبت جبران نمی شود».

اظهارات زنگنه در حالی است که به‌رغم گذشت بیش از یک هفته از تحریم کامل صادرات نفت ایران، در روزهای ابتدایی قیمت‌های نفت مقداری اندکی افزایش یافت، اما دوباره به زیر ۷۲ دلار فروکش کرد.

در این میان، حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران روز چهارشنبه اعلام کرد: «اگر پول نفت هم کمتر به ما برسد از جای دیگر جبران خواهیم کرد، ضمن اینکه نفت را به فروش می‌رسانیم». وی توضیح نداد که «جای دیگر» کجاست.

آقای روحانی اخیرا مدعی شده بود که ایران «شش راه» برای صادرات نفت خود دارد که «آمریکایی‌ها» از آنها «اصلا خبر ندارند».

تولید روزانه نفت ایران در ماه آوریل نسبت به مارس ۱۵۰ هزار بشکه دیگر کاهش یافته است. بدین ترتیب تولید نفت ایران به زیر ۲.۵ میلیون بشکه افتاده که از زمان جنگ ایران و عراق بی‌سابقه است. البته بخشی از افت تولید نفت ایران به خاطر توقف تولید در برخی میادین نفتی ایران در جریان سیل خوزستان می‌تواند باشد، اما قطع کامل صادرات نفت ایران، می‌تواند تولید را به ۱.۷ میلیون بشکه، یعنی ظرفیت پالایشگاه‌های داخل ایران کاهش دهد.

روحانی با بیان اینکه «ایثارگری ملت ما بسیار بالاتر از چیزی است که آنها تحمیل می‌کنند»، گفت مردم در یک سال گذشته مشکلاتی داشتند و «امکان دارد کماکان مشکلاتی داشته باشد».

صحبت از احتمال و امکان ادامه مشکلات در حالی است که بنابر گزارش آمارهای صندوق بین‌المللی پول وضعیت اقتصاد ایران در سال ۲۰۱۹ به مراتب بدتر از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

منابع: ایرنا، تسنیم، رویترز، رادیو فردا/ ف.ق/ک.ر
XS
SM
MD
LG