لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

واکنش هماهنگ مسئولان پتروشیمی ایران: تحریم‌پذیر نیستیم


تصویری از یک مجتمع پتروشیمی در ایران
تصویری از یک مجتمع پتروشیمی در ایران

در حالی که وزیر نفت ایران می‌گوید تحریم‌های جدید آمریکا نسبت به دوره قبل تفاوت کرده و آمریکایی‌ها در زمینه وضع تحریم‌های هوشمند «به بلوغ شیطانی رسیده‌اند»، چند مسئول صنایع پتروشیمی ایران تحریم‌های جدید آمریکا در زمینه پتروشیمی را «غیرقابل اجرا» خواندند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز جمعه، ۱۷ خرداد، شرکت پتروشیمی ایران و ۳۳ شرکت اقماری آن را به اتهام حمایت از سپاه پاسداران مشمول تحریم کرد.

در پی انتشار خبر تحریم‌های جدید، خبرگزاری‌های فارس و تسنیم مجموعه مصاحبه‌هایی را با مسئولان پتروشیمی ایران منتشر کردند که همگی بر «تحریم‌ناپذیر» بودن پتروشیمی تأکید کرده و در عین حال خواستار «حفظ آرامش» شده‌اند.

بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، به خبرگزاری تسنیم گفته است «پتروشیمی صنعتی تحریم‌پذیر نیست».

بهزاد محمدی با اشاره به اینکه فروش محصولات پتروشیمی شرایطی متفاوت از فروش نفت دارد مدعی شد که فروش محصولات این صنایع «همچون نفت مبادی مشخص صادراتی و نفتکش‌های عظیم قابل ردیابی ندارد».

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در عین حال گفته است که این شرکت «کارگروه تحریم» را با همکاری هلدینگ‌های صادراتی تشکیل داده است.

در بین شرکت‌هایی که وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را به خاطر «حمایت مالی از قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران» مشمول تحریم قرار داد، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بزرگ‌ترین و سودآورترین مجموعه به شمار می‌رود.

جعفر ربیعی، مدیرعامل این هلدینگ، با تأکید بر اینکه «باید در چنین زمانی با آرامش گام برداشت» گفته است: «نباید این فضا را به نفع طرف مقابل هیجانی کرد».

عبدالحسین بیات، مدیرعامل اسبق شرکت ملی صنایع پتروشیمی، و احمد صرامی، عضو هیأت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی، از دیگر مقام‌هایی هستند که روز شنبه تأکیدهای آنها درباره «غیرقابل تحریم بودن این صنعت» منتشر شد.

آمریکا پیش از این نیز شماری از شرکت‌های پتروشیمی ایران را تحریم کرده بود، اما در اطلاعیه روز جمعه وزارت خزانه‌داری تصریح شد که علاوه بر تحریم‌های جدید، نوع تحریم‌های هفت شرکت که پیش از این تحریم شده بودند نیز تغییر کرده است.

پس از انتشار اطلاعیه وزارت خزانه‌داری، مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، بر عزم واشینگتن برای مسدود ساختن منابع مالی ایران، که از آنها «برای بی ثبات کردن خاورمیانه» استفاده می‌کند، تأکید کرد.

فرآورده‌های پتروشیمی دومین منبع درآمد ایران پس از نفت است و چندی پیش روزنامه وال‌استریت جورنال خبر داد که گام بعدی دولت آمریکا برای تشدید فشارها بر ایران دشوار کردن معاملات دلاری به ویژه در صدور محصولات پتروشیمی خواهد بود.

این روزنامه با اشاره به اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا در حال بررسی افزایش فشار بر «بخش‌های غیرآشکارتر» درآمدهای ایران است، گزارش کرده بود که دولت ترامپ کسانی را در سنگاپور، مالزی و هند مستقر کرده است که مراقب دور زدن احتمالی تحریم‌ها علیه ایران باشند.

مقام‌های جمهوری اسلامی تحریم‌های آمریکا را محکوم کرده و آن را «تروریسم اقتصادی» خوانده‌اند و عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز تحریم‌های جدید علیه صنایع پتروشیمی را «نشانه پوچی ادعای ترامپ برای مذاکره» خوانده است.

دولت ترامپ همواره گفته است با وجود آمادگی برای مذاکره با جمهوری اسلامی، «سیاست فشار حداکثری» تا دستیابی به توافقی جامع در موضوعات مختلف ادامه خواهد یافت.

منابع: خبرگزاری‌های تسنیم، فارس، مهر و خانه ملت و رادیو فردا؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG