لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

هوک: شبکه‌های اجتماعی حساب کاربری مقام‌های ارشد حکومت ایران را مسدود کنند


برایان هوک از رویکرد حکومت ایران در خصوص قطع اینترنت انتقاد کرده است.
برایان هوک از رویکرد حکومت ایران در خصوص قطع اینترنت انتقاد کرده است.

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، از شبکه‌های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر خواسته تا حساب‌های کاربری مقام های ارشد حکومت ایران از جمله علی خامنه‌ای و حسن روحانی را مسدود کنند.

برایان هوک در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن روز شنبه دوم آذرماه در توییتر وزارت امور خارجه آمریکا منتشر شده، درباره رویکرد حکومت جمهوری اسلامی در قبال اعتراضات اخیر در ایران گفته است، این «یک حکومت عمیقا ریاکار» است، چرا که دسترسی مردم را به اینترنت قطع می‌کند، ولی در همین حال خود از همه شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرده است:بنابراین از شبکه‌‌های اجتماعی مثل فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر می‌خواهیم حساب‌های کاربری علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران را، تا زمان برقراری و دسترسی عموم مردم به اینترنت، مسدود کنند.

برایان هوک می‌گوید، هم اکنون حکومت ایران اینترنت را قطع کرده است تا مرگ و فاجعه در نتیجه سرکوب هزاران معترض در سراسر کشور را پنهان کند.

به دنبال گسترش اعتراضات علیه افزایش بنزین در شهرهای مختلف ایران، گفته می‌شود شورای امنیت کشور ساعت شش عصر روز ۲۵ آبان دستور قطع اینترنت را صادر کرد.

در همین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از یک مقام وزارت ارتباطات خبر داده است که «اینترنت خانگی تهران و کلان‌شهرهای کشور» روز شنبه برقرار می‌شود.

ایسنا گزارش داده که تاکنون اینترنت خانگی در ۱۰ استان شامل یزد، همدان، اردبیل، زنجان، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان، سمنان،‌ ایلام و چهارمحال و بختیاری برقرار شده است.

مقام‌های حکومت ایران تاکنون درباره زمان وصل اینترنت تلفن‌های همراه که مهم‌ترین ابزار دسترسی مردم ایران به وب‌سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند، توضیح رسمی نداده‌اند.

با این حال اکانت توییتر روزنامه ایران به نقل از یک مقام آگاه در وزارت ارتباطات خبر داده که روز یک‌شنبه سوم آذرماه اینترنت تلفن‌های همراه برقرار می‌شود.

محمدجواد آذری‌ جهرمی، وزیر ارتباطات ایران، هم روز گذشته دو توییت انتقادی به زبان انگلیسی درباره تحریم خودش توسط دولت آمریکا منتشر کرد ولی گزارشی از قطع کامل اینترنت توسط حکومت ایران ننوشت.

به رغم قطع اینترنت در ایران روز گذشته وزیر ارتباطات ایران در این توییت‌ها نوشت: «من به حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت ادامه خواهم داد.»

دولت آمریکا روز جمعه اول آذر در واکنش به قطع اینترنت در ایران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات این کشور را تحریم کرد.

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای گفته که این تحریم به دلیل «نقش» محمدجواد آذری جهرمی در سانسور گسترده اینترنت توسط رژیم جمهوری اسلامی بوده است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG