لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

وزارت خارجه آمریکا: ایران همچنان بدترین حامی تروریسم در جهان است


ناتان سیلز می‌گوید، تحریم های آمریکا علیه تهران،‌باعث شده است که «تشکیلات تروریستی ایران» متحمل مشکلات مالی عمده‌ای شود.
ناتان سیلز می‌گوید، تحریم های آمریکا علیه تهران،‌باعث شده است که «تشکیلات تروریستی ایران» متحمل مشکلات مالی عمده‌ای شود.

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه ۱۰ آبان در گزارش خود از «تروریسم در سال ۲۰۱۸» گفته است که جمهوری اسلامی ایران همچنان بدترین کشور حامی تروریسم در جهان است.

یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته است، تحریم های گسترده ایالات متحده علیه تهران،‌باعث شده است که «تشکیلات تروریستی ایران» متحمل مشکلات مالی عمده‌ای شود.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا تصریح شده است که حکومت ایران هر سال نزدیک به یک میلیارد دلار صرف حمایت از گروه‌های تروریستی می‌کند که به عنوان جریان‌های نیابتی‌اش عمل می‌کنند و نفوذ مخرب این حکومت را در سراسر جهان گسترش می‌دهند.

وزارت خارجه آمریکا از گروه‌هایی مانند حزب الله لبنان، حماس و جهاد اسلامی در فلسطین به عنوان گروه‌های مورد حمایت ایران یاد کرده است. این گروه‌ها در فهرست تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا قرار دارند.

ناتان سیلز، هماهنگ کننده مبارزه با تروریسم وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری گفته است، تهدید ایران تنها محدود به منطقه خاورمیانه نیست، بلکه جهانی است.

آخرین گزارش وزارت امور خارجه در مورد تروریسم تاکید کرده است که کشورهای اروپایی با تهدید تروریسم مورد حمایت ایران روبه رو هستند.

در این گزارش همچنین اقدامات «تروریستی» مرتبط با ایران در فرانسه، دانمارک، هلند، آلمان، بلژیک و آلمان اشاره شده و آمده است، در ماه ژانویه ، مقامات آلمانی ۱۰ مظنون به عنوان عامل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی [قدس] را مورد تحقیق قرار دادند. در تابستان، مقامات بلژیک، فرانسه و آلمان طرح ایران را برای بمبگذاری در یک راهپیمایی سیاسی در نزدیکی پاریس، فرانسه خنثی کردند. در ماه اکتبر ، یک ایرانی به جرم برنامه ریزی برای ترور در دانمارک دستگیر شد و در ماه دسامبر ، آلبانی دو مقام ایرانی را به دلیل طرح حملات تروریستی اخراج کرد.

ناتان سیلز تصریح کرد، مقابله با حمایت ایران از تروریسم، همواره اصلی ترین اولویت این دولت آمریکا بوده و هست و به همین دلیل در دسامبر سال ۲۰۱۸ ما نخستین کنفرانس کشورهای غربی در سطح وزیران را برای مقابله با تروریسم برگزار کردیم.

وی به سه محور اصلی این گزارش اشاره کرد و گفت، محور اول این گزارش به همکاری آمریکا و ائتلاف بین المللی برای شکست گروه حکومت اسلامی، داعش، و از بین بردن شبکه مالی تروریست ها، اختصاص دارد.

در گزارش وزارت امور خارجه آمریکا همچنین آمده است، ایران به یک شبکه تسهیل کننده کارهای القاعده اجازه داده است تا در داخل این کشور فعالیت کرده و زمینه اعزام نیرو و ارسال پول را به مناطق درگیر در افغانستان و سوریه فراهم کند.

ناتان سیلز در پاسخ به پرسشی در خصوص اقدامات سپاه پاسداران در عراق و لبنان گفت،ما می دانیم که به دلیل تحریم‌های تاریخی دولت کنونی (آمریکا) علیه ایران و نیروهای نیابتی آن، تشکیلات تروریستی ایران متحمل مشکلات مالی عمده‌ای شده است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه به درخواست رهبر حزب الله لبنان از مردم برای دریافت کمک‌های مالی اشاره کرد و در پیش گرفتن چنین رویکردی از سوی این گروه لبنانی را نتیجه فشار و اقدامات آمریکا دانست.

ایران در سال‌های اخیر در واکنش به گزارش سالانه وزارت امور خارجه آمریکا، این اتهام‌ها را رد کرده و آن‌ها را «بی‌اعتبار» یا «کینه‌توزانه» خوانده است و گفته که حضور نیروهای آن در کشورهایی مثل عراق یا سوریه، «برای مقابله با تروریسم» است.

با استفاده از وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا؛ خ
XS
SM
MD
LG