لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

آمریکا اقدام نیروی دریایی سپاه را درباره نفتکش بریتانیایی محکوم کرد


مورگن اورتگاس بر همکاری با بریتانیا و دیگر متحدان آمریکا برای مقابله با «اقدامت مخرب» ایران تاکید کرد.
مورگن اورتگاس بر همکاری با بریتانیا و دیگر متحدان آمریکا برای مقابله با «اقدامت مخرب» ایران تاکید کرد.

مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز پنجشنبه ۲۰ تیرماه اقدامات «غیرقانونی» سپاه در ایجاد مزاحمت برای نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس را محکوم کرد.

مورگن اورتگاس در نشست خبری روزانه خود به خبرنگاران گفت: وزارت خارجه آمریکا، تلاش غیرقانونی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آزار و مداخله در عبور کشتی بریتیش هریتیج با پرچم بریتانیا در روز گذشته در نزدیکی تنگه هرمز را محکوم می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: ما به همکاری نزدیک با بریتانیا و دیگر متحدان خود ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم که فعالیت‌های مخرب ایران بیش از این قانون بین المللی، امنیت دریایی و تجارت جهانی را مختل نخواهد کرد.

بریتانیا روز پنج‌شنبه ایران را متهم کرد که سه قایق متعلق به این کشور تلاش کرده‌اند در آب‌های خلیج فارس راه را بر یک نفتکش بریتانیایی ببندند. ایران این اتهام را رد می کند.

گزارش‌ها حاکی است که این رویداد در نزدیکی جزیره ابوموسی در خلیج فارس چهارشنبه روی داده است.

گفته می‌شود، به دنبال دخالت ناو بریتانیایی ناو اچ‌ام‌اس مونت‌روز سه قایق ایرانی که به نظر می‌رسد متعلق به سپاه پاسداران بوده‌اند عقب نشینی کرده‌اند.

بنا بر گزارش رویترز، تیربارهای ناو بریتانیایی قایق‌های ایرانی را نشانه رفته بودند، اما در نهایت پس از اخطار لفظی ناو مونت‌روز به ایرانی‌ها، گلوله‌ای شلیک نشده و قایق‌ها از محل دور شده‌اند.

در همین زمینه، دپنی موردنت، وزیر دفاع بریتانیا، در بیانیه‌ای از اقدامات ایران در منطقه ابراز نگرانی کرد و از تهران خواست برای کاهش تنش در منطقه تلاش کند.

دپنی موردنت ضمن تقدیر از اقدام ناو بریتانیایی ناو اچ‌ام‌اس مونت‌روز گفته است: دولت بریتانیا از این اقدام ابراز نگرانی می کند و از مقامات ایران می‌خواهد که در خصوص وضعیت منطقه تنش‌زدایی کند.

روابط عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه روز پنجشنبه گزارش ها در خصوص متلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش بریتانیایی در خلیج فارس را تکذیب کرد.

در این بیانیه آمده است:«طی ۲۴ ساعت اخیر نیز هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه از جمله شناورهای انگلیسی صورت نگرفته است.»

با استفاده از توییتر، رویترز و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG