لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

واکنش‌ها به قرار گرفتن سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» آمریکا


دونالد ترامپ، روز دوشنبه ۱۹ فروردین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد (عکس از آرشیو)
دونالد ترامپ، روز دوشنبه ۱۹ فروردین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد (عکس از آرشیو)

قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، واکنش مقام‌های جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده را در پی داشته است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه ۱۹ فروردین در واکنش به اقدام دولت دونالد ترامپ در توییتر خود نوشت:‌ با توجه اقدام صحیح قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی، باید برای همگان روشن شده باشد که هرگونه حمایت از سپاه پاسداران با خطر همراه است.

آقای بولتون افزود: ایران همچنان از تروریسم برای هدف گرفتن ایالات متحده، متحدان و شرکای ما،استفاده می‌کند.

این در حالی است که عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصمیم اخیر آمریکا در مورد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را « تحول بسیار جدی» بین تهران و واشنگتن ارزیابی کرده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون با اشاره به «تردد نیروهای آمریکایی در خلیج فارس» گفته است: «مسئولیت پاسبانی از خلیج فارس با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است و ممکن است اتفاقات جدیدی رخ دهد.»

عباس عراقچی می‌گوید، آمریکا با قرار دادن سپاه در فهرست تروریستی خود «یکی از خطوط قرمز اساسی جمهوری اسلامی ایران را رد کرده است.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه ۱۹ فروردین کلیت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داد.

در روزهای گذشته نیز مقامات جمهوری اسلامی هشدار داده بودند که اقدام احتمالی آمریکا در این خصوص، «پیامدهایی» برای نیروهایش در منطقه به دنبال خواهد داشت.

شورایعالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که در واکنش به اقدام آمریکا، «فرماندهی مرکزی آمریکا» در غرب آسیا «موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

پیام از طریق سفارت سوئیس

عباس عراقچی در ادامه گفته است: «تصمیم اخیر آمریکا می تواند تبعات زیادی در پی داشته باشد و از این پس آمریکایی ها در پایگاه هایشان در منطقه سرباز آمریکایی نیستند و از نظر ما این پایگاه ها، پایگاه هایی تروریستی و نیروهای مستقر در آن تروریست شناخته خواهند شد.»

معاون وزیر امور خارجه ایران اضافه کرده است: «پیش از این از طریق سوئیس به آمریکا به طور مستقیم پیام داده بودیم که در صورت قرار دادن نام سپاه پاسداران در فهرست گروه های تروریستی اقدام متقابل خواهیم کرد و مسئولیت پس از این اقدام با آمریکایی هاست.»

ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه هم روز دوشنبه از وزارت امور خارجه و شورای عالی امنیت ملی ایران خواسته است که با این اقدام آمریکا « مقابله به مثل کنند.»

رویکرد تازه آمریکا

برایان هوک، مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا، نیز در واکنش به قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی ایالات متحده گفته است: سپاه پاسداران از زمان تاسیس خود نیروهای آمریکایی را تهدید کرده است.

آقای هوک تصریح کرده است: آنچه که نیروهای آمریکایی در خاورمیانه را به خطر می‌اندازد، سپاه پاسداران است که دست به اقداماتی می زند که بدون مجازات بوده‌اند و هیچ گاه با جاه طلبی آن در منطقه مقابله نشده است.

این مقام وزارت امور خارجه آمریکا تاکید کرده است: ما رویکرد به طور کلی تازه ای در پیش گرفته‌ایم که با حداکثر فشار اقتصادی برای قطع دسترسی سپاه پاسداران و حکومت ایران به درآمدهای لازم برای پیشبرد سیاست خارجی آنها همراه است.

برایان هوک اضافه کرده است:سپاه پاسداران مسئول بیشتر سرکوب های در ایران است. وقتی در سال ۱۳۸۸ شما شاهد تظاهرات بودید، عملیات بازداشت، دستگیری آزار و اذیت و کشتار به عهده سپاه بود.آنها عاملی اصلی سرکوب در مردم ایران هستند، مردمی که خواهان زندگی بهتر هستند.

مسئول امور ایران در وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: وقتی ما منابع درآمدی آنها را قطع می‌کنیم،این باعث خواهد شد که عملیات و اقدام برای (سپاه پاسداران) را سخت خواهد کرد.

در همین حال، ایلهان عمر ، نماینده مسلمان مجلس نمایندگان آمریکا به قرار گرفتن سپاه در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» واکنش نشان داده و گفته است، این اقدام باعث تشدید تنش می شود، سربازهای آمریکایی را به خطر می‌اندازد و احتمال جنگ را افزایش خواهد داد.

تصمیم دولت دونالد ترامپ برای قرار دادن سپاه در فهرست «تروریستی» در آستانه سالگرد خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران بر سر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و تشدید تحریم‌های تهران در حوزه‌های نفتی، کشتیرانی و بانکی اتخاذ شده است که اثرات منفی وسیعی بر اقتصاد ایران داشته است.

با استفاده از ایرنا، سایت وزارت خارجه آمریکا و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG