لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۰

طرح صلح آمریکا شامل تشکیل «کنفدراسیون بین اردن و فلسطین نمی‌شود»


جیسون گرینبلات، نماینده ویژه دونالد ترامپ در مذاکرات خاورمیانه
جیسون گرینبلات، نماینده ویژه دونالد ترامپ در مذاکرات خاورمیانه

جیسون گرینبلات، نماینده ویژه دونالد ترامپ در مذاکرات خاورمیانه، چهارشنبه چهارم اردیبهشت گزارش‌ها در خصوص طرح صلح آمریکا موسوم به «معاهده قرن» و تشکیل کنفدراسیون بین اردن، اسرائیل و فلسطین را رد کرده است.

به گزارش رویترز، گزارش‌هایی در خصوص ابعاد طرح صلح تازه آمریکا که قرار است به زودی رونمایی شود، مطرح شده از جمله واگذاری صحرای مصری سینا و غزه مصر بود.

جیسون گرینبلات در توییتر خود نوشته است: ملک عبدالله و اردن متحدان قوی ایالات متحده هستند. شایعاتی در خصوص طرح صلح ما مطرح شده مبنی بر این که شامل یک کنفدراسیون بین اردن، اسرائیل و فلسطین خواهد بود، یا این که در نظر دارد فلسطین بخشی از اردن شود، این شایعات صحت ندارند. لطفا شایعات را پخش نکنید.

جرد کوشنر، مشاور ارشد رئیس جمهوری ایالات متحده،روز گذشته گفت، طرح صلح آمریکا تا دو ماه دیگر، در پایان ماه رمضان ارائه می‌شود.

جرد کوشنر با این حال مشخص نکرد که بر اساس طرح صلح تازه، آیا آمریکا همچنان به دنبال تشکیل دو دولت است یا نه.

فلسطینی‌ها خواهان کشور مستقلی در کنار اسرائیل هستند که شامل کرانه باختری، نوار غزه و شرق اورشلیم (بیت المقدس) به عنوان پایتخت آن باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر فعلی اسرائیل که در نتیجه انتخابات دو هفته پیش بار دیگر مامور تشکیل دولت جدید کشورش شده، در سال ۲۰۰۹ شروطی را برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی مطرح کرده بود.

مذاکرات صلح با ابتکار آمریکا در سال ۲۰۱۴ بدون نتیجه متوقف شد. به گزارش رویترز، دلیل بی‌نتیجه ماندن این مذاکرات گسترش شهرک های یهودی نشین در اراضی تصرف شده پس از ۱۹۶۷ در کرانه باختری و شرق اورشلیم،‌ اعلام شد.

وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی شنبه به اظهارات جیسون گرینبلات در روز جمعه گذشته واکنش نشان داده و گفته بود، هر طرح صلحی که احقاق حق فلسطینیان را در برنگیرد، «به زباله‌دان تاریخ» سپرده خواهد شد و فلسطینی‌ها آن را «قاطعانه رد می‌کنند».

رسانه‌های اسرائیل روز شنبه متن ای‌میلی «محرمانه» از جرد کوشنر به تاریخ دی‌ماه ۱۳۹۶ را منتشر کردند مبنی بر این که «حق بازگشت فلسطینیان» به روند صلح «لطمه می‌زند».

اما وزارت امور خارجه تشکیلات فلسطینی در بیانیه شنبه خود نوشت: «هر طرح، پیشنهاد یا معامله که بر راهکار دو کشوری مبتنی نباشد، محکوم به شکست است و با مقاومت قاطع فلسطینیان، اعراب، کشورهای اسلامی، اروپایی و نیز جامعه بین‌المللی روبه‌رو خواهد شد».

پیشتر روزنامه واشینگتن پست نوشته بود که طرح صلح دولت دونالد ترامپ برای نزاع اسرائیلی- فلسطینی شامل تشکیل کشور مستقلی برای فلسطینیان نیست و تنها به تثبیت وضعیت فعلی حکومت خودگردان همراه با دادن مشوق‌هایی بسنده کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا، خ/ت
XS
SM
MD
LG