لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۷

نگرانی ایالات متحده نسبت به افزایش نقش حزب الله در لبنان


الیزابت ریچارد، سفیر ایالات متحده، روز سه شنبه با سعد حریری نخست وزیر لبنان دیدار کرد.
الیزابت ریچارد، سفیر ایالات متحده، روز سه شنبه با سعد حریری نخست وزیر لبنان دیدار کرد.

سفیر ایالات متحده در لبنان روز سه‌شنبه ۳۰ بهمن در دیدار با سعد حریری، نخست وزیر این کشور، گفت که واشینگتن نسبت به افزایش نقش حزب الله در دولت لبنان نگران است.

این گروه شبه نظامی که از حمایت ایران برخوردار است و آمریکا نیز آن را در فهرست سازمان‌های تروریستی گنجانده، سه وزارتخانه از سی وزارتخانه دولت لبنان را در کابینه جدید سعد حریری در اختیار دارد. از جمله این وزارتخانه‌ها، وزارت بهداشت است که چهارمین بودجه بزرگ کشور به آن تعلق می‌گیرد.

الیزابت ریچارد، سفیر ایالات متحده، پس از دیدار با آقای حریری گفت که او «خیلی صادقانه» دغدغه‌های ایالات متحده را نسبت به «افزایش نقش سازمانی که همچنان شبه نظامی به شمار می‌رود» و دولت لبنان نیز «بر آن کنترلی ندارد» با نخست وزیر این کشور در میان گذاشته است.

خانم ریچارد بدون این که اسمی از حزب الله بیاورد گفته که این گروه «همچنان برای خودش در رابطه با امنیت ملی تصمیم گیری می‌کند، تصمیماتی که بقیه کشور را به خطر می‌اندازد».

وی افزود که این گروه در عین حال «سیاست بی‌طرفی دولت لبنان را با مشارکت مسلحانه خود در درگیری‌هایی که دست‌کم در سه کشور وجود دارد، نقض می‌کند». سیاست رسمی لبنان در قبال منازعات منطقه، حفظ بی‌طرفی بوده است.

خبرگزاری رویترز می‌نویسد که حزب الله نفوذ منطقه‌ای خود را با اعزام نیروهای شبه نظامی به درگیری‌های خاورمیانه از جمله جنگ داخلی سوریه، افزایش داده است.

این گروه همراه با افراد و گروه‌های دیگری که تسلیحات حزب الله را سرمایه لبنان می‌دانند، سال گذشته در انتخابات پارلمانی توانست ۷۰ کرسی از ۱۲۸ کرسی را تصاحب کند. این میان سعد حریری نیز که از حمایت غرب برخوردار است، بیش از یک سوم نمایندگان حامی خود در پارلمان را از دست داد.

دولت جدید وحدت ملی لبنان که حدود نه ماه طول کشید تا تشکیل شود برآمده از همین انتخابات است.

ایالات متحده سال ۲۰۰۵ بیش از ۲.۳ میلیارد دلار کمک نظامی به لبنان کرد. الیزابت ریچارد همچنین عنوان کرده که کشورش بیشترین کمک‌های امنیتی و انسان‌دوستانه را به لبنان کرده در مقایسه با دیگر کشورهایی که لبنان از آنها کمک گرفته است.

منبع: خبرگزاری رویترز؛ س.ن

XS
SM
MD
LG