لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

بحران اوکراین و روسیه؛ «آمریکا ممکن است به‌ دریای سیاه کشتی جنگی بفرستد»


پل تنگه کرچ؛ جایی که تنش‌های تازه کلید خورده است
پل تنگه کرچ؛ جایی که تنش‌های تازه کلید خورده است

با بالا گرفتن تنش‌ها در پی رویارویی نظامی گارد ساحلی روسیه با نیروی دریایی اوکراین، شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش داده که ایالات متحده «در حال برنامه‌ریزی‌ست تا یک کشتی جنگی خود را برای دریانوردی» به دریای سیاه بفرستد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان ۱۴ آذر ماه گزارش داده‌است که شماری از مقام‌های نظامی آمریکا از وزارت دفاع کشور خود خواسته‌اند ترکیه را از گذشتن احتمالی یک کشتی از تنگه بسفر و تنگه داردانل باخبر کند.

تنگه داردانل در شمال‌غربی ترکیه واقع است و دریای اژه را به دریای مرمره پیوند می‌دهد؛ دریای مرمره نیز به دریای سیاه می‌پیوندد. ترکیه در جنوب دریای سیاه، اوکراین در شمال، روسیه و گرجستان در شرق این دریا قرار دارند.

تنش و رویارویی نظامی میان نیروهای روسی با نیروی دریایی اوکراین، چهارم آذر ماه در تنگه کرچ رخ داد؛ تنگه‌ای که دریای سیاه را در نهایت به دریای آزوف وصل می‌کند که گرداگرد آن روسیه، اوکراین و شبه‌جزیره کریمه قرار دارند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان گزارش خود را برپایه اظهارات سه مقام نظامی آمریکا که نامشان فاش نشده، منتشر کرده‌است.

بر اساس پیمان‌نامه‌ای که طی دهه‌های گذشته حاکم بوده، تمامی کشورهایی که پیرامون دریای سیاه قرار ندارند و قصد دریانوردی در آن را دارند باید برنامه خود را از ۱۵ جلوتر به ترکیه اطلاع دهند. شش کشور هم‌کرانه با دریای سیاه، ترکیه، روسیه، اوکراین، رومانی، بلغارستان و گرجستان هستند.

دو تن از مقام‌های نظامی طرف گفت‌وگو با سی‌ان‌ان خاطرنشان ساخته‌اند که دریانوردی کشتی جنگی ایالات متحده در آب‌های دریای سیاه، هنوز برنامه‌ای قطعی نیست.

یکی از سخنگویان نیروی دریایی آمریکا به این شبکه خبری گفته عملیات «حفظ امنیت و ثبات» ناوگان ششم ایالات متحده در دریای سیاه، یک عملیات معمول است: «ما حق خود می‌دانیم که برپایه معیارها و قوانین بین‌المللی، آزادانه عمل کنیم».

البته در گذشته نیز، با وجود اعتراض‌ها و انتقادهای روسیه، اعضای ناتو و نیز ایالات متحده، به دریای سیاه کشتی جنگی فرستاده‌اند؛ بلغارستان، ترکیه و رومانی در کرانه دریای سیاه خود اعضای ناتو هستند.

یک کشتی جنگی روسی در منطقه
یک کشتی جنگی روسی در منطقه

با این حال گزارش تازه در حالی منتشر می‌شود که تنش‌ها بین روسیه و اوکراین، و طبعا متحدان اوکراین، در دو هفته اخیر بار دیگر رو به فزونی گذاشته‌است.

حدود دو هفته پیش نیروهای ارتش روسیه به شماری از کشتی‌های اوکراینی، در نزدیکی ساحل شبه‌جزیره کریمه در دریای سیاه شلیک کردند و سه شناور اوکراینی و شماری از ملوان‌ها را با خود بردند.

روسیه، اوکراین را متهم به ورود به آب‌های آن کشور «برای دامن زدن به بحران» کرده، اما اوکراین می‌گوید روسیه با «نقض قوانین بین‌المللی» به شناورهای این کشور «حمله کرده‌است».

جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا اخیرا با انتقاد شدید از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، رخدادها در دریای آزوف را نقض «بی‌شرمانه» تعهدات روسیه و اوکراین، توسط مسکو، توصیف کرده‌ بود.

بسیاری از تحلیلگران غربی گفته‌اند که روند وقایع در دریای آزوف و تنگه کرچ، نشانگر برنامه روسیه برای در دست گرفتن کامل کنترل دریای آزوف و کنار زدن اوکراین از این دریا است.

اما رسانه‌های دولتی روسیه در تحلیل‌ها و خبرهای خود گفته‌اند واشینگتن به اوکراین «دستور داده» تا در دریای آزوف بحران ایجاد کند و از این طریق دیدار روسای جمهور آمریکا و روسیه در آرژانتین به هم بخورد.

دونالد ترامپ و پوتین قرار بود در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین دیداری داشته باشند که آقای ترامپ این دیدار را در نهایت لغو کرد. کاخ کرملین روسیه از این بابت ابراز تاسف کرده بود. بنا بر اظهارات مقام‌های رسمی آمریکا و روسیه، پوتین و ترامپ گفت‌وگوی کوتاهی انجام داده‌اند که بخشی یا بخش مهمی از آن مربوط به اوکراین می‌شد.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG