لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۳

گفت‌وگوی کوتاه پوتین و ترامپ در آرژانتین


پوتین و ترامپ (نفر سوم و آخر از راست) در جریان ثبت عکس رسمی حضور رهبران گروه ۲۰ در آرژانتین
پوتین و ترامپ (نفر سوم و آخر از راست) در جریان ثبت عکس رسمی حضور رهبران گروه ۲۰ در آرژانتین

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌گوید در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین، بین او و هم‌تای آمریکایی‌اش گفت‌وگوی کوتاهی در مورد تنش بین گارد ساحلی روسیه و نیروی دریایی اوکراین در دریای سیاه، صورت گرفت.

آقای پوتین گفته‌است «درحالی‌که از کنار هم می‌گذشتیم صحبتی کردیم. من به پرسش او (دونالد ترامپ) در مورد واقعه دریای سیاه پاسخ دادم».

کاخ سفید آمریکا نیز تائید کرده‌است که آقایان ترامپ و پوتین در جریان شام با حضور رهبران گروه ۲۰ در بوئنوس‌آیرس گفت‌وگو کرده‌اند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، گفته است «همان‌طور که در مراسم چندجانبه معمول است، رئیس‌جمهوری ترامپ و بانوی اول (ملانیا ترامپ)، دیشب در جریان شام، چند گفت‌وگوی غیررسمی با رهبران جهان، از جمله رئیس‌جمهوری پوتین، انجام دادند».

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا روز پنجشنبه گفته بود به دلیل توقیف سه کشتی اوکراینی توسط روسیه و بازداشت سرنشینان آنها دیدار با ولادیمیر پوتین در حاشیه اجلاس کشورهای گروه ۲۰ در آرژانتین را لغو کرده است.

هفته پیش نیروهای گارد ساحلی روسیه به کشتی‌های نیروی دریایی اوکراین تیراندازی کرده و سه شناور و شماری از ملوان‌ها را نیز با خود بردند.

متحدان اوکراین به‌شدت به اقدام روسیه اعتراض کرده‌اند، اما روسیه می‌گوید نیروهای اوکراینی وارد آب‌های روسیه شده بودند و قصد داشتند با این کار به بحران دامن بزنند.

رخداد روز یک‌شنبه نخستین رویارویی نظامی مستقیم بین ارتش روسیه و اوکراین، از زمان الحاق شبه‌جزیره کریمه اوکراین به خاک روسیه در سال ۲۰۱۴، به‌شمار می‌رود.

پیشتر مقام‌های کاخ سفید و کاخ کرملین گفته بودند روسای جمهوری دو کشور قرار است در جریان گردهمایی رهبران ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در آرژانتین رو در رو در مورد برخی مسائل مذاکره کنند.

پوتین از انجام نشدن دیدار رسمی با ترامپ ابراز تاسف کرده‌است. رئیس‌جمهوری روسیه گفته است «فکر می‌کنم خیلی لازم است در مورد برخی مسائل راهبردی، به‌خصوص پس از آن‌که [ترامپ] اعلام کرد آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود»، مذاکرات «جامعی» صورت بگیرد.

روز شنبه جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا به‌شدت از رئیس‌جمهوری روسیه انتقاد کرد و گفت روسیه قصد دخالت در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره را داشته، پوتین در مورد پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، فریب‌کاری کرده و در جریان تیراندازی و بردن کشتی‌های اوکراینی نیز «عاری از حس مسئولیت» عمل کرده‌است.

اروپای آزاد، تاس، خبرگزاری فرانسه، پولیتیکو، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG