لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۴

آمریکا از اروپا خواست ایران را به دلیل برنامه موشک‌های بالیستیک تحریم کند


 آزمایش موشک بالیستیک ایران (عکس از آرشیو)
آزمایش موشک بالیستیک ایران (عکس از آرشیو)

دولت آمریکا روز دوشنبه ۱۲ آذر ماه از کشورهای اروپایی خواست به دلیل برنامه‌های موشکی تحریم های جدید و شدیدی علیه ایران وضع کنند.

این درخواست شرایطی مطرح می شود که مایک پومپئو ، وزیر خارجه آمریکا قرار است در روزهای آینده با مقامات کشورهای اروپایی در بروکسل دیدار کند. در روزهای اخیر آمریکا و چند کشور دیگر از جمله فرانسه آزمایش موشکی اخیر در ایران را محکوم کرده اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس انتطار می رود که ایران یکی از موضوعات مهم مذاکرات مایک پومپئو ، با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل باشد که دوشنبه شب در بروکسل دیدار می کنند.

آقای پومپئو قرار است روز سه شنبه در حاشیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو در شهر بروکسل به طور جداگانه با وزرای خارجه بریتانیا، آلمان و فرانسه گفتگو کند.

همزمان، برایان هوک، نماینده ویژه امور ایران مریکا، تاکید دولت ایران بر دفاعی بودن برنامه های موشکی آن کشور را رد کرد.

آقای هوک که همراه با وزیر خارجه آمریکا به بروکسل سفر می کند به خبرنگاران گفت تداوم برنامه ها و آزمایش های موشکی ایران تهدیدی برای منطقه خاورمیانه و ورای آن و نقض مصوبات شورای امنیت است.

او افزود مذاکرات آمریکا با قدرت های اروپایی در مورد فعالیت‌های موشکی ایران درحال پیشرفت است. هدف این مذاکرات مجازات شرکت‌ها و افراد فعال در برنامه های موشکی ایران است.

برایان هوک گفت:«این یک تهدید جدی و رو به افزایش است و تمامی کشورهای جهان و نه فقط اروپایی ها باید همه اقدامات ممکن برای مقابله با برنامه های موشکی ایران را انجام دهند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید سخنان آقای هوک جدیدترین مورد از اظهار نظرهای تند مقامات آمریکایی علیه ایران از زمان خروج دونالد ترامپ از برجام در اردیبهشت سال جاری است.

او روز پنجشبنبه ایران رامتهم کرد که با ارسال اسلحه برای نیروهای وابسته به خود در افغانستان، عراق، لبنان، سوریه و یمن قطعنامه شورای امنیت در زمینه ممنوعیت صادرات تسلیحات را نقض می کند.

مایک پومپئو نیز روز شنبه جدیدترین آزمایش موشکی ایران را محکوم کرد. گفته می شود که این موشک میان برد قادر به حمل چند کلاهک هسته ای است و می تواند بخشی از اروپا را هدف بگیرد.

آقای پومپئو گفت:«اگر نتوانیم این اقدامات را مهار کنیم احتمال تشدید تنش و درگیری در منطقه افزایش خواهد یافت.»

با استفاده از گزارش آسوشیتدپرس، ش.ر
XS
SM
MD
LG