لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۳

نماینده آمریکا در آژانس: فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده تهران در منطقه تشدید شده است


جکی والکات، نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس از برنامه اتمی ایران ضمن تکرار موضع دولت دونالد ترامپ گفت: «از زمان خروج آمریکا از برجام، فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده تهران و حمایتش از گروه‌های نظامی در منطقه تشدید شده است.»

خانم والکات روز پنج‌شنبه، اول آبان‌ماه، در سخنرانی خود ابراز تاسف کرد که «برجام نتوانسته است به فعالیت‌های بی‌ثبات کننده تهران در منطقه و توانایی‌های تسلیحاتی هسته‌ای آن برای همیشه پایان دهد».

این سخنان نماینده ایالات متحده در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی بیان شده است که دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا بارها از تغییر رفتار ایران، در ماه‌های اخیر در پی خروج آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور علیه ایران سخن گفته است.

نماینده آمریکا در آژانس در بیانیه خود در عین حال از گزارش اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، استقبال کرد و نظارت کامل و حرفه‌ای آژانس و دبیرکل بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران را ضروری خواند.

آقای آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساعتی پیشتر در روز پنج‌شنبه در نشستی مطبوعاتی با انتشار گزارشی، یک بار دیگر تایید کرده بود که «ایران به تعهدات خود در قالب برجام متعهد مانده است.»

به گفته آقای آمانو «این اهمیت بسیاری دارد که ایران همچنان به برجام و تعهدات خود در این زمینه پایبند است.»

به‌رغم تاکید چندباره آژانس بر پایبندی ایران به برجام، در اردیبهشت‌ماه گذشته، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با این استدلال که ایران با ادامه برنامه موشک‌های بالیستیک و رفتار خصمانه خود در منطقه، روح برجام را نقض می‌کند، یک‌جانبه از توافق هسته ای ایران با قدرت‌های جهانی خارج شد و تحریم‌های لغوشده آمریکا پس از اجرای برجام در دو مرحله بازگشت.

آمریکا همچنین با درخواستی دوازده بندی، از جمله تعلیق کامل غنی‌سازی اورانیوم، در تلاش است تا ایران را دوباره به پای میز مذاکره کشانده و به توافق جدیدی با جمهوری اسلامی برسد.

همین درخواست در بیانیه جکی والکات، نماینده ایالات متحده در آژانس بین المللی انرژی اتمی، تکرار شده و او ابراز امیدواری کرده است که «فشارهای حداکثری آمریکا علیه تهران بتواند مسئولان جمهوری اسلامی را به لزوم پایان دادن به رفتار بی‌ثبات‌کننده خود در منطقه و بازگشت به میز مذاکره در سریع‌ترین زمان ممکن قانع کند.»

در بیانیه خانم والکات تصریح شده است که آمریکا همچنان منتظر «توافقی جامع با ایران بر سر رفع تمام نگرانی‌های ایالات متحده است که بتواند در عین حال، ایران را هم در عرصه سیاسی و هم در عرصه اقتصادی به جامعه بین‌الملل بازگرداند.»

ایران بارها، مذاکره دوباره بر سر برجام را منتفی دانسته و شروط آمریکا را «ناممکن» توصیف کرده است.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز پنج‌شنبه، اول آذرماه در رم، پایتخت ایتالیا، «برجام را سند مهمی توصیف کرد که پشتوانه جهانی دارد و کاری مهم صرف آن شده است.»

وزیر خارجه ایران، با اشاره به خروج آمریکا از توافق برجام، از «بی‌اعتمادی ایران به آمریکا، برای هر مذاکره دیگری با این کشور»، سخن گفت.

ظریف ادامه داد: «ترامپ با نفرتی که از اوباما داشت از این توافق خارج شد. چرا باید بحثی را از نو پی بگیریم، تنها به این دلیل که کسی آن را دوست ندارد، فقط به این دلیل که کسی از سلف خود متنفر است.»

توافق اتمی ایران و کشورهای پنج به‌ علاوه یک در سال ۲۰۱۵ میلادی به امضای ایران و کشورهای امریکا، روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس رسید که به برجام معروف شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بعد از به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۶ میلادی، اعلام کرد که این کشور از این توافق خارج شده و تحریم ها علیه ایران را باز می‌گرداند.

در این میان دیگر کشورهای امضاکننده این توافق اعلام کردند که به آن پایبند بوده و تجارت با ایران را ادامه خواهند داد.

از این رو اروپاییان به دنبال یافتن سازوکاری ویژه هستند که بتوانند در قالب این سازوکار مالی، تجارت با طرف‌های ایرانی را ادامه دهند.

منابع: رادیوفردا، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایرنا/ آ. ن./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG