لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۸

آمریکا فرماندهان ارتش میانمار را به خاطر کشتار مسلمانان روهینگیا تحریم کرد


در نتیجه حملات ارتش و سرکوب شدید اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۷۰ هزار نفر از این مردم به بنگلادش گریختند. ( عکس از آرشیو)
در نتیجه حملات ارتش و سرکوب شدید اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۷۰ هزار نفر از این مردم به بنگلادش گریختند. ( عکس از آرشیو)

دولت آمریکا روز سه شنبه ۲۵ تیر فرماندهان نیروهای مسلح میانمار را به خاطر کشتار مسلمانان میانمار تحریم و از ورود به آمریکا ممنوع کرد.

این تحریم مین آئونگ هلانیگ، فرمانده نیروهای مسلح، سوئه وین جانشین او و دو فرمانده ارشد دیگر و اعضای خانواده‌های آنها را شامل می شود.

به گزارش رویترز این شدیدترین اقدام دولت آمریکا در واکنش به کشتار و سرکوب اقلیت مسلمان روهینگیا در میانمار است.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت:«ما در مورد عدم اقدام حکومت میانمار برای دستگیری و مجازات مسئولان نقض حقوق بشر و سرکوب همچنان نگران هستیم و نقض حقوق بشر و سرکوب توسط ارتش در سراسر کشور ادامه دارد.»

وزیر خارجه آمریکا در اظهار نظری در مورد میانمار در ماه مه گفته بود که آزادی سربازان مسئول کشتار غیرقانونی در روستای «این دین» در سال ۲۰۱۷ از سوی فرمانده نیروهای مسلح این کشور «نمونه آشکاری از پاسخ گو نبودن نیروهای مسلح و فرماندهان ارشد آن است.»

مایک پومپئو افزود:«فرمانده نیروهای مسلح میانمار این مجرمان را پس از چند ماه از زندان آزاد کرد در صورتی که خبرنگارانی که این کشتار را برای جهانیان بازگو کردند بیش از ۵۰۰ روز زندانی بودند.»

کشتار روستای این دین توسط دو خبرنگار رویترز افشا شد که بیش از ۱۶ ماه به خاطر افشای اسرار حکومتی زندانی شدند. آنها روز ۶ مه امسال در جریان یک عفو از زندان آزاد شدند.

خبر تحریم فرماندهان ارشد ارتش میانمار همزمان با روز اول کنفرانس بین المللی آزادی مذاهب با شرکت تعدادی از وزرای خارجه کشورهای جهان اعلام شد. مایک پومپئو میزبان این کنفرانس است و درآن تعدادی از نمایندگان اقلیت روهینگیا شرکت دارند.

مایک پومپئو گفت:«با اعلام این خبر آمریکا اولین دولت جهان است که به شکل علنی علیه فرماندهان ارشد ارتش میانمار اقدام می کند. ما این تصمیم را براساس گزارش‌های معتبر در مورد دخالت این افراد در نقض فاحش حقوق بشر اتخاذ کرده ایم.»

یک سخنگوی ارتش میانمار با اشاره به انجام تحقیقات داخلی به خبرگزاری رویترز گفت ارتش این اتهامات را نادیده نگرفته است. او افزود:«تحقیقات ما در حال حاضر در جریان است و لازم است تمامی وقایع و شواهد دقیقا بررسی شود.»

او گفت آزادی نظامیان قانونی بوده است.

یک سخنگوی «لیگ ملی برای دمکراسی» حزب حاکم میانمار تحریم آمریکا را محکوم کرد. او افزود:«دلیل چنین اقداماتی این است که آنها وضعیت واقعی میانمار را درک نمی کنند. رهبران میانمار نگرانی‌های مربوط به حقوق بشر را نادیده نگرفته اند.»

در نتیجه حملات ارتش و سرکوب شدید اقلیت مسلمان روهینگیا در سال ۲۰۱۷ بیش از ۳۷۰ هزار نفر از این مردم به بنگلادش گریختند. هیئت تحقیق سازمان ملل متحد در گزارش خود گفت ارتش میانمار در این عملیات از روش هایی نظیر کشتار جمعی، تجاوز گروهی به زنان و به آتش کشیدن روستاها استفاده کرده و عملیات با «انگیزه نسل کشی» اجرا شده است.

وزارت خارجه آمریکا تاکنون عبارت نسل کشی را به کار نبرده و به جای آن از عباراتی نظیر پاکسازی قومی، کارزار هماهنگ و برنامه ریزی شده برای کشتار جمعی، تجاوز گروهی و روش‌های دیگر سرکوب استفاده کرده است.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG