لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۹

آمریکا خواستار اجرای کامل تحریم‌ها علیه کره شمالی شد


مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا روز جمعه ۲۹ تیرماه از اعضای شورای امنیت و جامعه بین المللی خواست تا غیر اتمی شدن کره شمالی، به طور کامل تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ را اجرا کنند.

به گزارش رویترز، مایک پومپئو پس از ارائه گزارش سفر خود به پیونگ یانگ به شورای امنیت سازمان ملل متحد، نسبت به هرگونه کاهش تحریم‌ها علیه کره شمالی هشدار داده است.

طبق این گزارش، وزیر امور خارجه آمریکا این اظهارات را در واکنش به پیشنهاد روسیه و چین برای به بحث گذاشتن موضوع کاهش تحریم‌های کره شمالی در شورای امنیت مطرح کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۲۰۰۶ تاکنون تحریم‌هایی علیه کره شمالی اعمال کرده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در نشست خود در سنگاپور در ماه ژوئن بر سر غیر اتمی شدن کره شمالی توافق کردند.

مایک پومپئو روز جمعه به خبرنگاران گفته است: رئیس کیم قول داده بود ... که او آماده غیر اتمی (کردن کره شمالی) است.بر سر دامنه و ابعاد (غیراتمی کردن) توافق شد. الان باید دید رئیس کیم به آن وعده عمل می‌کند.

مایک پومپئو همچنین خواستار پایان یافتن نقض تحریم های کره شمالی شد.

نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد،‌ نیز تاکید کرد که بهترین راه حمایت از مذاکرات بین آمریکا و کره شمالی، اجرای کامل تحریم‌ها علیه پیونگ یانگ است و نه کاهش آنها.

نیکی هیلی به خبرنگاران گفته است، تا زمانی که کره شمالی به وعده‌های خودش برای غیر اتمی شدن عمل نکند، نباید کاری انجام داد.

به گزارش رویترز، آمریکا در اواخر ماه مه به شورای امنیت شکایت کرد که کره شمالی در سال جاری میلادی ۸۹ بار به صورت غیر قانونی و از طریق «کشتی به کشتی در دریا»‌ فرآورده‌های نفتی وارد کرده است که این اقدام نقض تحریم‌های بین‌المللی علیه پیونگ یانگ است.

آمریکا از شورای امنیت خواسته است انتقال فراورده‌های پالایش شده نفتی به کره شمالی به طور کامل قطع شود. اما چین و روسیه فرایند بررسی این درخواست را مسدود کردند و خواستار توضیحات بیشتر آمریکا در این زمینه شده اند.

نیکی هیلی روز جمعه گفته است: چرا روسیه و چین (راه بررسی این درخواست) را بستند، این چه چیزی به ما می‌گوید؟ آنها به ما می‌گویند می‌خواهند به عرضه نفت به (کره شمالی) ادامه دهند؟ آنها مدعی هستند که به اطلاعات بیشتر نیاز دارند، ما به اطلاعات بیشتر نیاز نداریم.

وی اضافه کرد: امروز روسیه و چین را تحت فشار قرار می‌دهیم تا به (تعهدات) پایبند باشند و کمک مفیدی در جریان وضعیت کنونی باشند و به ما در فرایند غیر اتمی کردن (کره شمالی) کمک کنند.

در واکنش به این اظهارات نیکی هیلی، دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل گفته است: مسکو به طور کامل به قطعنامه علیه کره شمالی پایبند است.

با استفاده از گزارش رویترز، خ.ک
XS
SM
MD
LG