لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۳

یک مقام آمریکایی: ایران یک پهپاد انتحاری را در خلیج فارس آزمایش کرده‌ است


پرتاب پهپاد از یک زیردریایی ایرانی حین تمرین نظامی در مکانی نامعلوم؛ تصویر منتشر شده توسط ارتش جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱
پرتاب پهپاد از یک زیردریایی ایرانی حین تمرین نظامی در مکانی نامعلوم؛ تصویر منتشر شده توسط ارتش جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۱

یک مقام ایالات متحده آمریکا در منطقه خبر داد که ایران یک پهپاد انتحاری را علیه هدفی تمرینی (کشتی) در خلیج فارس آزمایش کرده و بدون هشدار به سایر کشتی‌های منطقه، اقدام به شلیک یک موشک یا پهپاد دیگر نیز کرده است.

خبرگزاری رویترز عصر پنج‌شنبه ۲۵ خرداد به نقل از این مقام آمریکایی گزارش داد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی روز چهارشنبه از منطقۀ جاسک، یک بارج تمرینی در دریای عمان را با پهپاد انتحاری یاد شده هدف قرار دادند.

این مقام آمریکایی که نامش فاش نشده است با استناد به داده‌های اطلاعاتی ایالات متحده، «اساس و تنها دلیل» این اقدام تمرینی از سوی ایران را «هدف قرار دادن کشتی‌های تجاری در خلیج عمان» دانست.

ایران متهم است که از سال ۲۰۱۹ به این سو، پشت حملات متعدد علیه کشتی‌های تجاری در آب‌های راهبردی خلیج فارس بوده که دربرگیرندۀ برخی از مهم‌ترین مسیرهای نفتی و کشتی‌رانی جهان است.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی به‌طور متناوب اقدام به آزمایش پهپادهای انتحاری یا انفجاری می‌کنند و تصاویر این اقدام‌های تمرینی عموماً از تلویزیون حکومتی ایران روی آنتن می‌رود.

مقام آمریکایی یاد شده در گفت‌وگو با رویترز تصریح کرد در آزمایش روز چهارشنبه، «نزدیک‌ترین کشتی تجاری فقط حدود ۴۸ کیلومتر با هدف تمرینی ایران فاصله داشت» که می‌توانست «مخاطره‌آمیز» باشد.

پیشتر جان کربی، سخنگوی ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، در جلسۀ توجیهی با خبرنگاران که ۲۲ اردیبهشت امسال برگزار شد گفته بود: ایران در دو سال گذشته، حقوق ناوبری ۱۵ کشتی با پرچم‌های بین‌المللی را به شکل‌های گوناگون از جمله «آزار و اذیت و یا حمله و مداخله» نقض کرده است.

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی روز هفتم اردیبهشت نفتکش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است توقیف کرد. این نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان در حال تردد بود.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفتکش نیووی – با پرچم پاناما – را در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

هم‌زمان با تشدید تنش‌ها در منطقه، آمریکا و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حدود دو هفته پیش در پایان اجلاس ریاض، بر لزوم مقابله با اقدام‌های «غیرقانونی و پرخاشجویانۀ» جمهوری اسلامی در قبال تردد کشتی‌ها در آب‌های منطقه تأکید کردند.

واشینگتن و متحدانش در جهان عرب روز ۱۸ خرداد هشدار داده بودند که با هر اقدامی از سوی جمهوری اسلامی - چه در مناطق آبی و چه در هر نقطۀ دیگری از منطقه - که مسیرهای کشتی‌رانی، تجارت جهانی و یا تأسیسات نفتی کشورهای عضو این شورا را با خطر و تهدید مواجه کند، مقابله خواهند کرد.

یک روز بعد، چهار وزارتخانۀ ایالات متحده طی بیانیه‌ای مشترک در مورد تهدیدهای فزایندۀ ناشی از اقدامات «بی‌ثبات‌کنندۀ» جمهوری اسلامی در خصوص تولید پهپادها هشدار دادند.

در همین زمینه، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اوفک) دستورالعملی را برای شرکت‌های خارجی تدارک دیده تا با رجوع به آن، از معاملاتی که ممکن است به صنعت پهپادی ایران کمک برسانند، احتراز کنند.

در پی ارسال صدها پهپاد انتحاری ایران به روسیه برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های غیرنظامی و مناطق مسکونی اوکراین، ایالات متحده همراه با کانادا، بریتانیا و اتحادیه اروپا تاکنون چند دور تحریم علیه نهادها و اشخاص ایرانی و خارجی مرتبط با صنعت پهپادی ایران وضع کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی بارها هشدار داده‌اند که واشینگتن به اعمال تحریم‌ علیه تلاش‌ها برای تدارکات نظامی جمهوری اسلامی که منجر به بروز ناامنی در منطقه و بی‌ثباتی در جهان می‌شود، ادامه خواهد داد.

با استفاده از گزارش خبری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/آ.ت/ک.ر
XS
SM
MD
LG