لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

آمریکا موقعیت دفاعی خود در خلیج فارس را برای ایجاد بازدارندگی در برابر حملات فزایندۀ جمهوری اسلامی تقویت می‌کند


آسوشیتدپرس روز ۱۷ اردیبهشت با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که ایران دو نفتکش به‌تازگی توقیف‌شده را به جنوب بندرعباس انتقال داده است
آسوشیتدپرس روز ۱۷ اردیبهشت با استناد به تصاویر ماهواره‌ای گزارش داد که ایران دو نفتکش به‌تازگی توقیف‌شده را به جنوب بندرعباس انتقال داده است

سخنگوی ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید در پی حملات فزایندۀ جمهوری اسلامی ایران به کشتی‌های تجاری طی ماه‌های گذشته، پنتاگون تقویت موقعیت دفاعی خود در منطقه را آغاز می‌کند.

جان کربی که روز جمعه ۲۲ اردیبهشت در جلسۀ توجیهی با خبرنگاران سخن می‌گفت، تصریح کرد ایران در دو سال گذشته، حقوق ناوبری ۱۵ کشتی با پرچم‌های بین‌المللی را به شکل‌های گوناگون از جمله «آزار و اذیت و یا حمله و مداخله» نقض کرده است.

او افزود وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در صدد است تا با در پیش گرفتن سلسله اقداماتی، موقعیت دفاعی خود در خلیج فارس را تقویت کند.

این مقام کاخ سفید توضیح بیشتری نداد اما تأکید کرد که در روزهای آینده، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) جزئیات بیشتری در این‌باره ارائه خواهد داد.

آقای کربی همچنین در واکنش به توقیف اخیر دو نفتکش توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی گفت آمریکا به شدت اقداماتی که «تهدید و ایجاد اخلال» در کشتی‌رانی بین‌المللی محسوب می‌شود، محکوم می‌کند.

او یادآور شد که در این ماه‌ها، «شاهد تهدیدهای مکرر ایران، توقیف‌های مسلحانه و حملات علیه کشتی‌رانی تجاری بوده‌ایم که از حقوق و آزادی‌های کشتی‌رانی در آب‌راه‌های بین‌المللی استفاده می‌کنند.»

نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی، روز هفتم اردیبهشت، نفتکش ادونتج سوئیت را با این ادعا که به یک لنج ایرانی برخورد کرده است توقیف کرد. این نفتکش با پرچم جزایر مارشال در دریای عمان در حال تردد بود.

شش روز پس از آن نیز سپاه پاسداران نفتکش نیووی – با پرچم پاناما – را در آب‌های آزاد تنگه هرمز توقیف و دلیل این اقدام را «شکایت شاکی و دستور مقام قضایی» عنوان کرد.

جمهوری اسلامی پیش از این نیز با توقیف کشتی‌های خارجی در آب‌های منطقه، از آن‌ها برای «امتیازگیری» در برابر غرب استفاده کرده است.

اظهارات روز جمعۀ آقای کربی یک هفته پس از آن بیان می‌شود که یک مقام ارشد نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده بود ایالات متحده شمار شناورهای بدون سرنشین خود در خاورمیانه را افزایش می‌دهد.

دریادار برد کوپر، فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، ۱۵ اردیبهشت افزوده بود استفاده از این جنگ‌افزارها که با درنظر گرفتن قابلیت‌های فنی و هزینه آن‌ها روش مقرون به صرفه‌ای است، همکاری آمریکا با متحدانش در سطح منطقه را افزایش می‌دهد.

کارشناسان بر این باورند که ایران پس از توافق اخیر برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با عربستان سعودی ممکن است اقدامات تعرضی خود در آب‌های منطقه را افزایش دهد و توقیف دو نفتکش نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ظرف کمتر از یک هفته را نمونه دیگری از تهدیدهای دائمی حکومت ایران می‌دانند.

هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها میان تهران و واشینگتن، ارتش آمریکا ۳۰ فروردین برای اولین بار شناور هدایت‌شونده از راه دور، با قابلیت تجسس و نظارت بر آب‌های جنوب ایران، را از تنگه هرمز عبور داد و وارد خلیج فارس کرد.

ارتش آمریکا همچنین ۱۹ فروردین امسال از اعزام زیردریایی «یو‌اس‌اس فلوریدا» به خاورمیانه خبر داده و اعلام کرده بود این زیردریایی، ۱۵۴ موشک هدایت‌شونده «تام‌هاوک» حمل می‌کند.

اعزام این زیردریایی در پی تصمیم ایالات متحده برای تمدید ماموریت ناو گروه هواپیمابر جورج دبلیو بوش در پی حملات نیروهای نیابتی حکومت ایران به پایگاه‌های آمریکا در سوریه انجام شد.

با استفاده از گزارش‌های خبری رویترز و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG