لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۵۹

مقام‌های آمریکایی ایران را به زمینه سازی برای «حملات سایبری» متهم کردند


دولت آمریکا در سال ۲۰۱۶ علیه هفت ایرانی به خاطر مختل کردن شبکه کامپیوتری ده‌ها بانک آمریکایی و تلاش برای بستن یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.
دولت آمریکا در سال ۲۰۱۶ علیه هفت ایرانی به خاطر مختل کردن شبکه کامپیوتری ده‌ها بانک آمریکایی و تلاش برای بستن یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.

مقام‌های آمریکایی روز جمعه ۲۹ گفته‌اند، هکرهای ایران زمینه سازی لازم را برای حملات سایبری گسترده به زیر ساخت‌ها آمریکا و اروپا و همچنین شرکت‌های خصوصی فراهم کرده‌اند. آنها همچنین تاکید کردند، آمریکا هشدارهای امنیتی ضروری را برای مقابله با چنین حملاتی به همپیمانان خود داده است.

مقام های آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود به «ان بی سی نیوز» گفته‌اند، به رغم این که هکرهای ایرانی آماده استفاده از سلاح‌های سایبری خود هستند، اما هیچ نشانه‌ای از احتمال حمله فوری آنها در دست نیست.

دن کوتز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا، و راد روزنستاین معاون دادستان کل ایالات متحده، در نشست امنیتی آسپن در کلرادو روز گذشته نسبت به تهدیدهای سایبری روسیه، چین، ایران و کره شمالی هشدار دادند.

به گزارش رویترز، دن کوتز با مقایسه تهدید سایبری روسیه،چین، ایران و کره تاکید کرد که از میان این چهار کشور، روسیه مهمترین و فعالترین تهدید سایبری است.

مدیر آژانس اطلاعات ملی آمریکا در همین زمینه هفته گذشته نیز گفته بود، چهار کشور ایران، روسیه، چین و کره شمالی «هر روز» به حمله سایبری به شبکه‌های کامپیوتری دولتی و ایالتی و محلی آمریکا دست می‌زنند.

او به کمپانی‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی نیز به عنوان دیگر اهداف این حملات اشاره کرد.

کریستین نیلسن، وزیر امنیت داخلی آمریکا نیز پیشتر از احتمال حمله سایبری هکرهای ایرانی در پی خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران،برجام خبر داد.

وی با این حال تاکید کرده بود که آمریکا آماده مقابله با چنین حملاتی است.

در همین حال، علیرضا میر یوسفی، رایزن مطبوعاتی دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز جمعه گفته است: ایران هیچ قصدی برای درگیر شدن در یک جنگ سایبری با آمریکا را ندارد، بلکه به احتمال زیاد این آمریکا است که به دنبال سوء ظن حمله است، تا دلیلی برای حمله سایبری به ایران داشته باشد.

علیرضا میر یوسفی تصریح کرده است که فعالیتهای سایبری ایران جنبه دفاعی دارند و محافظت از کشور ضروری هستند.

دولت آمریکا سال‌هاست که فعالیت سایبری هکرهایی را که گفته می‌شود با جمهوری اسلامی مرتبط هستند زیر نظر دارد و در مواردی برخی از آنها را تحریم کرده یا تحت تعقیب قضایی قرار داده است.

از جمله در فروردین‌ماه سال جاری، وزارت خزانه‌داری آمریکا یک موسسه و ده ایرانی را به اتهام هک کردن صدها دانشگاه آمریکایی و بین‌المللی تحریم کرد.

این نهاد و ۱۰ ایرانی به هک بیش از ۳۱ ترابایت اطلاعات دانشگاهی از ۱۴۴ دانشگاه آمریکایی و ۱۷۶ دانشگاه بین‌المللی در ۲۱ کشور متهم هستند.

پیش از این بنیاد کارنگی درآمریکا در گزارشی اعلام کرده بود که نهادهای امنیتی در ایران، به طور فزاینده‌ای در زمینه جاسوسی سایبر و حملات تخریبی ورزیده شده‌اند و دامنه اقدامات آنها از مخالفان حکومت ایران در داخل و خارج از کشور، و نهادهای مدنی در ایران، تا سازمان‌های دولتی، دفاعی، تجاری و دیپلماتیک در آمریکا، اسرائیل، آلمان و عربستان سعودی را در بر می‌گیرد.

دولت باراک اوباما نیز در سال ۲۰۱۶ علیه هفت ایرانی به خاطر مختل کردن شبکه کامپیوتری ده‌ها بانک آمریکایی و تلاش برای بستن یک سد در نیویورک اعلام جرم کرد.

با استفاده از گزارش های «ان بی سی نیوز» رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG