لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

مایک پنس: پاکستان می‌تواند و باید با آمریکا همکاری نزدیک‌تری داشته باشد


مایک پنس
مایک پنس

معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در گفت‌وگو با نخست‌وزیر پاکستان از اسلام‌آباد خواسته برای مقابله با طالبان و دیگر گروه‌های افراطی، همکاری بیشتر و نزدیک‌تری با آمریکا داشته باشد.

بنا بر بیانیه‌ای که کاخ سفید آمریکا منتشر کرده، مایک پنس در جریان این گفت‌وگو «بر خواست رئیس‌جمهوری، [دونالد] ترامپ، مبنی بر لزوم انجام اقدامات بیشتر از سوی پاکستان برای مقابله با حضور ادامه‌دار طالبان، شبکه حقانی و دیگر گروه‌های تروریستی در آن کشور (پاکستان)، تاکید کرده‌است».

معاون ترامپ می‌گوید «پاکستان می‌تواند، و باید، همکاری نزدیک‌تری با ایالات متحده انجام دهد».

در بیانیه کاخ سفید مشخص نیست زمان، محل و دلیل انجام گفت‌وگوها چه بوده، اما بنا بر گزارش رسانه‌های آمریکایی و پاکستانی، دیدار میان شاهد خاقان عباسی و مایک پنس، در اقامت‌گاه معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در واشینگتن صورت گرفته‌است.

بنا بر گزارش‌ها، آقای عباسی در جریان سفری خصوصی در ایالات متحده به‌سر می‌برد و دیدار با معاون ترامپ نیز به درخواست نخست‌وزیر پاکستان انجام شده بود.

دو روز پیش از این در ۲۵ بهمن ماه یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده، در دیدار با خبرنگاران، برآوردی از اقدامات پاکستان برای مقابله با شبه‌نظامیان، از زمانی که ترامپ خواستار قطع کمک‌ها به اسلام‌آباد شده تا کنون، ارائه کرد. در این برآورد آمده که «پاکستان خواسته‌است خود را مسئولیت‌پذیر نشان دهد» اما «آن‌ها برای انجام مسئولیت‌ها، حداقل حداقل‌ها را در واکنش به درخواست‌های ما انجام داده‌اند».

در روز ۱۴ دی ماه وزارت خارجه آمریکا، اعلام کرده بود تقریبا همه کمک‌‌های مالی و تسلیحاتی آمریکا به پاکستان، تعلیق می‌شود. وزارت خارجه ایالات متحده گفته بود این کمک ۹۰۰ میلیون دلاری تا زمانی که پاکستان با گروه‌های تروریستی، از جمله طالبان و شبکه حقانی، در خاک خود برخورد نکند ادامه خواهد داشت.

تنها چندی پیش از آن، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفته بود «ایالات متحده طی ۱۵ سال گذشته به شکل احمقانه‌ای بیش از ۳۳ میلیارد دلار کمک در اختیار پاکستان قرار داده، و آنها به جز دروغ و فریب چیزی تحویل ما ندادند، رهبران ما را احمق فرض کرده‌ا‌ند».

پاکستان در واکنش به تعلیق کمک‌های آمریکا، این اقدام را «غیرسازنده» توصیف کرده و گفته ‌بود به تلاش‌ها برای مقابله با تروریسم ضربه می‌زند.

مقام‌های آمریکایی در مواردی سازمان اطلاعات ارتش پاکستان را به پشتیبانی از طالبان افغانستان متهم کرد‌ه‌اند. اسلام‌آباد این اتهام‌ها را رد کرده است.

بنا بر گزارش‌های خبرگزاری فرانسه، جئو، رویترز و دنیانیوز|ت.ت|
XS
SM
MD
LG