لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۲

وزارت دفاع آمریکا می‌گوید طالبان قادر به پیروزی در میدان جنگ نیست


ژنرال جان نیکلسون، فرمانده «تعلیمات، کمک، مشورت» در حال‌ گفت‌وگو با پلیس افغانستان
ژنرال جان نیکلسون، فرمانده «تعلیمات، کمک، مشورت» در حال‌ گفت‌وگو با پلیس افغانستان

وزارت دفاع ایالات متحده در گزارشی به کنگره آن کشور، ضمن ستایش از راهبرد جدید واشینگتن در افغانستان، می‌گوید طالبان قادر به‌پیروزی در میدان جنگ نیست و در نهایت تنها راهی که دارد، گفت‌وگو با دولت مرکزی در کابل است.

در گزارش شش‌ماهه پنتاگون به کنگره آمریکا گفته‌شده از نظر منابع افغان و آمریکایی «فصل فعلی در جریان نبردها، موفق‌تر از فصل پیشین ارزیابی می‌شود».

بنا بر این گزارش شبه‌نظامیان طالبان «قادر به تهدید مراکز هیچ‌کدام از استان‌ها نبوده و کنترل مناطق مهمی را نیز از دست داده‌اند». این گزارش می‌افزاید که نیروهای امنیتی افغانستان «موفق شده‌اند کنترل تمامی مناطق عمده شهری را به‌دست گیرند».

در اوایل تابستان فرماندهی نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان گفته بود جریان نبردهای نیروهای امنیتی افغانستان برای مقابله با طالبان و دیگر گروه‌های افراطی در آن کشور، با «بن‌بست» روبه‌رو شده‌است.

گزارش فعلی می‌گوید تغییرات عمده در دولت جدید آمریکا به‌رهبری دونالد ترامپ، «در مقایسه با راهبرد پیشین ما؛ بر پایه گذر از سیاست زمانی، به سیاست منطبق بر شرایط محلی است».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در ۳۰ مرداد ماه، راهبرد دولت خود در قبال افغانستان را اعلام و تاکید کرد هرچند قصد داشته نیروهای کشورش را از افغانستان خارج کند، اما مشاورانش او را قانع کرده‌اند به تقویت نیروها دست بزند.

آقای ترامپ گفته بود «تروریست ها خلا ناشی از خروج شتاب‌زده نیروهای آمریکایی را پر خواهند کرد، از جمله داعش و القاعده، همانگونه که پیش از یازدهم سپتامبر چنین چیزی اتفاق افتاد. و همان طور که می‌دانیم در سال ۲۰۱۱ آمریکایی ها عجولانه و به اشتباه از عراق خارج شدند».‎

یک ماه پس از اعلام راهبرد تازه، جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا، اعلام کرد، هدف از آن شکست گروه‌های پیکارجو از جمله طالبان است.

گزارشی که اکنون وزارت تحت رهبری آقای متیس برای قانون‌گذاران ایالات متحده فرستاده، تاکید می‌کند که راهبرد جدید واشینگتن «پیامی روشن، مبنی بر عزم ایالات متحده فرستاده» و از سیاست‌های پیشین مبنی بر مهلت زمانی و خارج‌کردن نیروها از افغانستان فاصله گرفته‌است.

این گزارش می‌گوید شبه‌نظامیان طالبان در حال حاضر «قادر به پیروزی در میدان جنگ نیستند» و «باید بدانند تنها راه آن‌ها به‌سوی صلح و مشروعیت سیاسی، از مسیر مذاکره و توافق با دولت افغانستان می‌گذرد».

ایالات متحده در حدود ۱۴ هزار نیرو و پرسنل نظامی در افغانستان دارد؛ سه‌هزار پرسنل بیشتر از واپسین رقم اعلام‌شده از سوی پنتاگون که در شهریور ماه منتشر شده و شمار نیروهای آمریکایی را ۱۱ هزار نفر عنوان کرده‌بود.

درگیری‌های نظامی در افغانستان، با حضور ارتش ایالات متحده، به سال ۲۰۰۱ بازمی‌گردد. در پی حملات یازدهم سپتامبر، ارتش آمریکا برای نابودی القاعده، وارد افغانستان شد. در حال حاضر این کشمکش، در صدر طولانی‌ترین کشمکش‌ها با حضور ایالات متحده قرار دارد. بالاتر از نبرد با شورشیان مورو در جنوب فیلیپین که ۱۴ سال طول کشید و یا حضور نظامی آمریکا در عراق که پس از ۹ سال، در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما رسما پایان یافت.

گزارش تازه پنتاگون، نخستین از این‌ دست، در پی اعلام راهبرد تازه دولت آمریکا در افغانستان است.

XS
SM
MD
LG