لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۴۸

ابراز نگرانی آمریکا نسبت به نحوه برگزاری انتخابات پاکستان


هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه پنجم مرداد ضمن اعلام آمادگی واشینگتن برای همکاری با دولت جدید پاکستان، از نحوه برگزاری انتخابات در این کشور ابراز نگرانی کرده است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفته است: ایالات متحده مانند کمیسیون حقوق بشر پاکستان نسبت به مشکلات موجود پیش از روند رای گیری در انتخابات پاکستان ابراز نگرانی می‌کند.

خانم نائورت می گوید، این مشکلات شامل ایجاد محدودیت برای آزادی بیان و تجمع در جریان مبارزات انتخاباتی بود که با هدف دولت پاکستان برای برگزاری انتخاباتی کاملا عادلانه و شفاف مغایر است.

انتخابات سراسری پاکستان روز چهارشنبه سوم مرداد برگزار شد و بر اساس نتایج به دست آمده ، عمران خان، رهبر حزب تحریک انصاف، نخست‌وزیر جدید پاکستان خواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: ایالات متحده با نتیجه گیری گروه ناظران انتخاباتی اتحادیه اروپا موافق است که در گزارش خود تصریح کرده‌ است تغییرات مثبتی در چارچوب‌های قانونی انتخابات پاکستان صورت گرفته است، اما محدود کردن آزادی بیان و نبود فرصت‌های برابر در انتخابات برای همه احزاب باعث شد این تغییرات مثبت دیده نشود.

هدر نائورت در ادامه گفته است: ایالات متحده شجاعت مردم پاکستان، از جمله زنان را که برای تعیین سرنوشت آینده کشورشان پای صندوق‌های رای رفتند تحسین می‌کند.

خانم نائورت همچنین از آمادگی ایالات متحده برای همکاری با دولت جدید پاکستان برای پیشبرد اهداف مشترک برای تامین امنیت، رفاه و ثبات در جنوب آسیا خبر داده است.

به گزارش رویترز، شماری از احزاب پاکستان روز جمعه ضمن اعتراض نسبت به تقلب در این انتخابات گفته‌اند، در صورت عدم برگزاری انتخابات مجدد دست به تظاهرات سراسری خواهند زد.

این در حالی است که عمرخان روز پنجشنبه در سخنرانی خود وعده داد در خصوص تقلب در انتخابات تحقیقاتی انجام شود.

پارلمان پاکستان، موسوم به «مجمع ملی» ۳۴۲ کرسی دارد که ۲۷۲ کرسی آن به طور مستقیم و از طریق انتخابات به احزاب تعلق می‌گیرد و ۷۰ کرسی نیز برای زنان و اقلیت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است.

با استفاده از گزارش های رویترز و رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG