لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۲

عمران خان در انتخابات پاکستان اعلام «پیروزی» کرد


ابراز خوشحالی هواداران عمران خان؛ اسلام‌آباد، شامگاه چهارشنبه
ابراز خوشحالی هواداران عمران خان؛ اسلام‌آباد، شامگاه چهارشنبه

در حالی که تأخیر در اعلام نتایج انتخابات سراسری پاکستان با انتقادهایی روبه‌رو شده، شمارش حدود نیمی از آرا نشان از پیشتازی حزب «تحریک انصاف»، به رهبری عِمران خان، بازیکن سابق تیم ملی کریکت این کشور، دارد.

نتایج پایانی این انتخابات هنوز اعلام نشده اما عمران خان روز پنج‌شنبه در اینانتخابات اعلام «پیروزی» کرد و گفت که قصد دارد با ایجاد تغییراتی، پاکستان را تبدیل به یک «دولت رفاه» بکند.

طبق آخرین شمارش‌ها، حزب «مسلم‌لیگ، شاخهٔ نواز» به رهبری نواز شریف که از دو هفته پیش به جرم فساد مالی زندانی است، با فاصله‌ای بسیار اندک در جایگاه دوم است؛ اما هواداران آقای شریف با اعلام برتری او، از «وقوع تخلف» در شمارش آرا خبر داده و این روند را «حمله به دموکراسی» خوانده‌اند.

انتخابات سراسری پاکستان روز چهارشنبه ۳ مرداد برگزار شد و قرار بود نتایج آن تا ساعت ۲ بامداد پنج‌شنبه اعلام شود.

بابَر یعقوب، دبیر کمیسیون انتخابات پاکستان، بامداد پنج‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران علت تأخیر پیش‌آمده را «وقوع مشکلات فنی» در سامانه گزارش رأی صندوق‌ها و آغاز شمارش دستی اعلام کرد.

سردار محمد رضا، رئیس کمیسیون انتخابات، نیز با تأکید بر اینکه «انتخابات به طور صد درصد شفاف و منصفانه» برگزار شده گفت هنوز نمی‌توان زمان دقیق اعلام نتایج نهایی را پیش‌بینی کرد.

پارلمان پاکستان، موسوم به «مجمع ملی» ۳۴۲ کرسی دارد که ۲۷۲ کرسی آن به طور مستقیم و از طریق انتخابات به احزاب تعلق می‌گیرد و ۷۰ کرسی نیز برای زنان و اقلیت‌های مذهبی در نظر گرفته شده است.

نتایج فعلی که برگرفته از شمارش ۴۸ درصد از آرا است نشان می‌دهد تعداد ۱۱۳ کرسی به حزب عمران خان، ۶۴ کرسی به حزب نواز شریف و ۴۲ کرسی به حزب مردم به رهبری فرزند بی‌نظیر بوتو، نخست وزیر مقتول پاکستان، رسیده است. به این ترتیب و تا این مرحله از شمارش آرا، هیچ یک از احزاب نمی‌تواند به تنهایی و بدون ائتلاف دولت تشکیل دهد.

حزب عمران خان هنوز به طور رسمی اعلام پیروزی نکرده اما فؤاد چودری، سخنگوی این حزب در توئیتی نوشت: «تبریک به ملت برای پاکستان نوین! نخست وزیر عمران خان».

شهرهای مختلف پاکستان در هفته‌های اخیر صحنه چندین بمب‌گذاری بود و روز چهارشنبه، همزمان با رأی‌گیری نیز انفجار انتحاری در کویته بیش از ۳۰ کشته برجای گذاشت. گروه داعش مسئولیت این انفجار را برعهده گرفت.

بنابر برخی گزارش‌ها، شمار قربانیان خشونت‌های دو ماه گذشته در پاکستان تاکنون به ۱۸۰ کشته، از جمله سه تن از نامزدها، رسید.

با استفاده از خبرگزاری‌های آلمان و رویترز و رادیو فردا / ج. / پ.پ
XS
SM
MD
LG