لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

واکنش آمریکا به هشدار کره شمالی درباره نشست ترامپ و کیم


دونالد ترامپ  و کیم جونگ اون  قرار است ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد ماه، در سنگاپور دیدار کنند.
دونالد ترامپ  و کیم جونگ اون  قرار است ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد ماه، در سنگاپور دیدار کنند.

در حالی که کره شمالی نسبت به پیامدهای رزمایش هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی بر نشست آتی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون هشدار داده است، وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه گفته است، برنامه ریزی برای این نشست در ماه آینده در سنگاپور همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رسمی کره شمالی، «کی سی ان ای» روز سه شنبه ۲۵ اردیبهشت اعلام کرد، در اعتراض به رزمایش نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی، پیونگ یانگ برنامه دیدار در سطح عالی با کره جنوبی در روز چهارشنبه را لغو کرده است.

این خبرگزاری ضمن «تحریک آمیز» خواندن رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی، نسبت به تاثیر این رزمایش بر برگزاری نشست دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در ماه آینده در سنگاپور هشدار داده است.

این در حالی است که سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است: ما همچنان به برنامه ریزی برای نشست بین سران آمریکا و کره شمالی «ادامه می دهیم.»

هدر نائورت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که واشینگتن تاکنون نشانه ای در خصوص تغییر در برنامه نشست از سوی کره شمالی دریافت نکرده است.

هدر نائورت گفته است: ما تاکنون هیچ پیامی از دولت (کره شمالی)یا دولت کره جنوبی مبنی بر این که به برنامه ریزی برای دیدار بین رئیس جمهور ترامپ و کیم جونگ اون در ماه آینده ادامه ندهیم، دریافت نکرده ایم.

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنین «تحریک آمیز» بودن مانور نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی را رد کرده است.

مانور هوایی مشترک آمریکا و کره جنوبی «مکس تاندر ۲۰۱۸» از ۱۴ ماه مه آغاز شده و تا ۲۵ ماه مه ادامه دارد.

در واکنش به هشدار کره شمالی، یکی از سخنگویان وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نیز گفته است، این مانور مشترک آمریکا و کره جنوبی طبق برنامه سالانه انجام می شود و امری غیر عادی نیست.

سرهنگ راب منینگ تصریح کرده است، رزمایش مشترک به منظور تقویت توانایی های دفاعی آمریکا و کره جنوبی طراحی شده است.

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون قرار است ۱۲ ژوئن، ۲۲ خرداد ماه، در سنگاپور دیدار کنند.

روابط کره شمالی با ایالات متحده و هم‌پیمانانش که برای ماه‌ها دچار بحرانی جدی شده‌ بود، در هفته‌های اخیر فروکش کرده و طرفین به تنش‌زدایی از راه‌های دیپلماتیک روی آورده‌اند.

دونالد ترامپ پنجشنبه در خصوص چشم‌انداز دست‌یابی به توافق با کره شمالی با اشاره به کیم جونگ اون گفت: «فکر می‌کنم او می‌خواهد دست به‌کار شود و کشورش را به دنیای واقعی برگرداند.»

رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید که قصد دارد با کره شمالی درباره برچیدن جنگ‌افزار هسته‌ای از شبه جزیره کره گفت‌وگو کند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته اگر کره شمالی خلع سلاح هسته ای را بپذیرد، ایالات متحده آماده است به این کشور برای بهبود وضعیت اقتصادیش کمک کند.

با استفاده از گزارش های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛ خ.ک./ت.ت
XS
SM
MD
LG