لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

ونزوئلا در شورای امنیت؛ آمریکا و روسیه هر یک قطعنامه‌ای آماده کرده‌اند


خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت، مشروعیت مادورو را به چالش کشیده است
خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت، مشروعیت مادورو را به چالش کشیده است

ایالات متحده و روسیه به‌طور جداگانه پیش‌نویس‌ قطعنامه‌هایی را در مورد بحران ونزوئلا به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرده‌اند. آمریکا خواستار گذاری فوری به‌سوی برگزاری انتخابات شده، روسیه در مورد «دخالت نظامی» هشدار داده‌است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید نسخه‌ای از پیش‌نویس قطعنامه ایالات متحده را دیده که در آن در مورد انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته در ونزوئلا «عمیقا ابراز نگرانی» شده و تاکید شده که آن انتخابات «آزاد و عادلانه نبود».

مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که مشروعیتش به چالش کشیده شده، او را متهم کرده‌اند جلوی حضور رقبای اصلی خود در انتخابات سال پیش را گرفته و در حال ایجاد زمینه‌های دیکتاتوری در کشور است. به‌همین دلیل نیز مخالفان که در پارلمان اکثریت دارند، انتخابات ۲۰۱۸ و نتیجه آن را «غیرقانونی» می‌دانند.

آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ۲۳ بهمن برای اعضای شورای امنیت ارسال کرده خواستار «آغاز فوری روند گذار سیاسی به سوی انتخابات ریاست‌جمهوری آزاد، عادلانه و قابل اعتماد، با حضور ناظران بین‌المللی» شده‌است.

از طرف دیگر روسیه، با انتقاد از آن‌چه «تلاش برای دخالت» در مسائل داخلی ونزوئلا عنوان کرده، در مورد «تهدیدها به استفاده از زور» برای پایان دادن به بحران در آن کشور هشدار داده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید روز سه‌شنبه وزیر خارجه روسیه نیز با همتای آمریکایی خود تلفنی گفت‌وگو کرده و گفته واشینگتن «باید از هرگونه دخالتی، از جمله دخالت نظامی در ونزوئلا خودداری کند».

آمریکا، بسیاری از کشورهای قاره آمریکا و کشورهای اروپایی از خوان گوایدو حمایت می‌کنند. روسیه در کنار ایران و چین و برخی دیگر کشورها از نیکلاس مادورو حمایت می‌کنند. روسیه و چین سرمایه‌گذاری‌های نسبتا وسیعی در ونزوئلا و صنعت نفت آن کشور نیز کرده‌اند. شرکت اصلی نفت ونزوئلا با تحریم آمریکا روبه‌رو شده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در پیوند با بحران ونزوئلا گفته گزینه‌های مختلفی روی میز است. آقای ترامپ، ۱۴ بهمن ماه در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفته است گزینه احتمالی دخالت نظامی در ونزوئلا را مد نظر قرار دارد: «قطعا؛ این یک گزینه است».

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل، روز ۲۳ بهمن گفته بحران ونزوئلا باید به‌صورت صلح‌آمیز حل شود؛ «بدون حتی یک ضربه کوچه نظامی».

مخالفان دولت ونزوئلا روز سه‌شنبه در دور تازه‌ای از راهپیمایی‌ها و اعتراضات شرکت کردند تا نیکلاس مادورو را مجبور کنند اجازه دهد کمک‌های انسان‌دوستانه خارجی از مرزها رد شود.

خوان گوایدو چندی پیش گفته بود مخالفان قصد دارند از مرزهای ونزوئلا، اقدام به انتقال کمک‌های اولیه به شهروندان بکنند. این کمک‌ها قرار است به دست شهروندانی که با بحران و شرایط سخت اقتصادی روبه‌رو شده‌اند برسد. اما دولت ونزوئلا جلوی ورود این کمک‌ها را گرفته‌است. مادورو می‌گوید کمک‌رسانی‌ها «نمایشی به رهبری آمریکا» و بهانه‌ای «برای دخالت نظامی» در ونزوئلا است.

نیکلاس مادورو، معاون هوگو چاوز، رئیس‌جمهوری پیشین ونزوئلا بود و از آوریل ۲۰۱۳ به این سو قدرت را در دست دارد. تقریبا در تمامی این سال‌ها اعتراضات علیه او در این کشور آمریکای لاتین ادامه داشته‌است.

روز سه‌شنبه آنتونیو گوترش، دبیر کل ملل متحد، برای کمک به حل بحران در ونزوئلا، به دولت و مخالفان آن پیشنهاد داد از ظرفیت‌های نهاد تحت رهبری او استفاده کنند. سازمان ملل خواستار انجام «مذاکرات سیاسی جدی» بین دولت و مخالفان شده‌است.

رویترز، اسوشیتدپرس|ت
XS
SM
MD
LG