لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

سفیر آمریکا در روسیه می‌گوید اوکراین کلید بهبود روابط مسکو و واشینگتن است


جان هانتسمن
جان هانتسمن

سفیر جدید ایالات متحده در روسیه می‌گوید بازگرداندن حق حاکمیت ملی اوکراین به تمامی خاک آن کشور، کلید بهبود روابط میان واشینگتن و مسکو خواهد بود. جان هانتسمن همچنین خواستار همکاری برای بازگرداندن کره شمالی پای میز مذاکره شده‌است.

آقای هانتسمن که در سالت‌لیک‌سیتی سخنرانی می‌کرد، ۱۵ مهر ماه گفته او در پی بهبود بخشیدن به روابط دو کشور است، اما تاکید کرده گام نخست این است که مسکو حق حاکمیت ملی اوکراین بر تمامی خاک آن کشور را، همان‌طور که مورد تائید و قبول جامعه بین‌الملی‌ست، به کی‌یف بازگرداند.

سفیر ایالات متحده گفته است این خواسته تنها محدود به کشور او نیست و «اروپا، کانادا و تقریبا تمامی کشورهای توسعه‌یافته» نیز خواسته مشابهی از مسکو دارند.

روسیه شبه‌جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود پیوست کرده‌است. روسیه در عین حال متهم به حمایت عملی از جدایی‌طلبان شرق اوکراین است. تنش‌ها و درگیری‌های مسلحانه‌ای که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده، ده هزار کشته برجای گذاشته‌است.

یک هواپیمای مسافربری نیز در میانه این تنش‌ها بر فراز خاک اوکراین سرنگون شد. در این مور نیز باز انگشت اتهام به سوی روسیه گرفته شده، هرچند این کشور شلیک موشک از سوی شبه‌نظامیان جدایی‌طلب طرفدار خود را رد کرده‌است.

آمریکا و اتحادیه اروپا در پی این رخدادها، تنش‌ها و پیوست شبه‌جزیره کریمه، تحریم‌هایی را علیه مسکو به‌کار بسته‌اند.

جان هانتسمن در بخش دیگری از سخنرانی خود پیونگ‌یانگ را تهدیدی برای روسیه و دیگر کشورهای جهان نامیده و می‌گوید خطر ناشی از کره شمالی تنها متوجه کشور او، ایالات متحده، نیست.

آقای هانتسمن می‌گوید «در همکاری با یکدیگر، آمریکا و روسیه، می‌توانند حکومت کره شمالی را مجبور کنند پای میز مذاکره برگردد و راه‌حلی دیپلماتیک (برای بحران کره) پیدا شود».

این سخنان همزمان است با تازه‌ترین پست دونال ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در توئیتر که مذاکره با کره شمالی را عملی بی‌فایده طی ۲۵ سال گذشته توصیف کرده و بدون آن‌که توضیحی دهد افزوده در مورد پیونگ‌یانگ «تنها یک چیز نتیجه خواهد داد».

سفیر جدید آمریکا در روسیه همچنین در مورد احتمال همکاری میان مسکو و واشینگتن در پاره‌ای از مسائل سخن گفته‌است؛ مسائلی مانند تلاش‌ها برای نابودی گروه داعش و پایان دادن به جنگ داخلی سوریه که از سال ۲۰۱۱ به این‌سو جریان دارد.

تنش‌ها در روابط روسیه و ایالات متحده که در پیوند با مسائلی گوناگونی از جمله جنگ داخلی سوریه و یا موضوع اوکراین جریان داشته، در پی گزارش سال گذشته نهادهای امنیتی آمریکا در مورد دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور افزایش پیدا کرد. آقای هانتسمن در نشست پرسش‌وپاسخ در سنای آمریکا تاکید کرده بود که «هیچ تردیدی در مورد دخالت دولت روسیه در انتخابات سال گذشته آمریکا وجود ندارد و نیز در این مورد که مسکو به دخالت در ساز و کار دمکراتیک کشورهای دوست و هم‌پیمان آمریکا ادامه می‌دهد».

سنای آمریکا اوایل مهر‌ماه گزینش جان هانتسمن، تاجر، دیپلمات کهنه‌کار و نامزد پیشین ریاست جمهوری از حزب جمهوری‌خواه، را به عنوان سفیر جدید ایالات متحده در مسکو تایید کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، هنگام دریافت اعتبارنامه سفیر جدید، خواستار مناسبات «مفید دوجانبه» با واشینگتن شده بود.

XS
SM
MD
LG