لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

حمله به کنیسه‌ای در سن‌دیگو در آمریکا یک کشته و سه زخمی برجای گذاشت


بیل گور، کلانتر سن‌دیگو، گفته بازرسان و نیروهای پلیس در حال بازخوانی و انجام تحقیقات در مورد پست‌های مهاجم در شبکه‌های اجتماعی و «نامه سرگشاده‌ای» که به جا گذاشته هستند
بیل گور، کلانتر سن‌دیگو، گفته بازرسان و نیروهای پلیس در حال بازخوانی و انجام تحقیقات در مورد پست‌های مهاجم در شبکه‌های اجتماعی و «نامه سرگشاده‌ای» که به جا گذاشته هستند

حمله یک مهاجم به کنیسه‌ای در سن‌دیگو، ایالت کالیفرنیا، در زمان برگزاری مراسم روز شنبه (شبات) به کشته‌شدن یک شهروند زن و زخمی شدن سه تن دیگر انجامید. مقام‌های آمریکایی می‌گویند این حمله «ناشی از نفرت» است.

مهاجم، فردی ۱۹ ساله است که در حال حاضر در بازداشت به‌سر می‌برد، ولی هویت او هنوز مشخص نشده‌است.

او، هفتم اردیبهشت، پس از حمله به کنیسه تلاش کرده با خودرو از محل بگریزد اما اندکی بعد خود را تسلیم نیروهای پلیس کرده‌است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، و شماری دیگر از مقام‌های آمریکایی این حمله را «ناشی از نفرت» و حمله‌ای علیه یهودیان ایالات متحده توصیف کرده‌اند.

آقای ترامپ با شهروندانی که تحت تاثیر حمله قرار گرفته‌اند ابراز همدردی کرده و گفته «به‌نظر می‌رسد این (حمله) ناشی از نفرت است» و مقام‌های و نیروهای پلیس «به نتیجه دقیقی خواهند رسید».

این حمله درست شـش ماه پس از حمله‌ای مشابه به کنیسه پیتسبورگ، در ایالت پنسیلوانیا، رخ داده‌است. در جریان تیراندازی در کنیسه‌ «درخت زندگی» در پیتسبورگ، ۱۱ تن کشته شدند.

رابرت باورز، فرد مهاجم به کنیسه پیتسبورگ، در زمان حمله فریاد زده‌است که «همه یهودی‌ها باید بمیرند». رخداد کنیسه «درخت زندگی» بدترین کشتار گروهی یهودیان طی سال‌های گذشته در آمریکا توصیف می‌شود.

کنیسه‌ای که حمله روز هفتم اردیبهشت ماه در آن رخ داده، حدودا ۴۰ کیلومتر با مرکز سن‌دیگو فاصله دارد.

به گزارش رویترز، بیل گور، کلانتر سن‌دیگو، گفته بازرسان و نیروهای پلیس در حال بازخوانی و انجام تحقیقات در مورد پست‌های مهاجم در شبکه‌های اجتماعی و «نامه سرگشاده‌ای» که به جا گذاشته هستند. از اظهارات کلانتر سن‌دیگو به‌نظر می‌رسد فرد مهاجم پیش از حمله بیانیه یا «مانیفستی» منتشر کرده‌است.

حمله به کنیسه سن‌دیگو در حالی رخ داده که طی ماه‌های گذشته مجموعه‌ای از اماکن مقدس برای بارومندان، در نقاط مختلف جهان، هدف حملاتی مرگبار بوده‌اند.

اواخر اسفند ماه ۵۰ نفر در جریان حمله یک نژادپرست سفیدبرترپندار استرالیایی به دو مسجد در نیوزیلند جان خود را از دست دادند. در جریان حملات عید پاک امسال به کلیساها و شماری از هتل‌ها در سری‌لانکا، توسط گروهی از افراطیون اسلام‌گرا، نیز بیش از ۲۵۰ نفر کشته شدند.

رویترز، اسوشیتدپرس|ت
XS
SM
MD
LG