لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

«مقاومت عربستان» در برابر فشارهای آمریکا برای حل اختلاف با قطر


عادل جبیر و مایک پومپئو (عکس از آرشیو)
عادل جبیر و مایک پومپئو (عکس از آرشیو)

منابع مطلع می‌گویند، به رغم این که فشارهای آمریکا پس از ماجرای قتل جمال خاشقجی برای پایان دادن به جنگ یمن تا حدی روی عربستان سعودی تاثیر گذاشته ریاض کماکان در برابر فشارهای آمریکا برای حل اختلاف با قطر مقاومت می کند.

قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی روز دوم اکتبر در کنسولگری آن کشور در استانبول اعتراض جهانی را برانگیخت، به وجهه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی به شدت لطمه زد و این کشور حتی ممکن است مورد تحریم قرار بگیرد.

چهار منبع مطلع به خبرگزاری رویترز گفتند، واشنگتن معتقد است که روی حکومت عربستان سعودی نفوذ زیادی دارد و با استفاده از این نفوذ قصد دارد موقعیت تضعیف شده ریاض را بهبود بخشد. هدف آمریکا این است که با پایان جنگ یمن و حل اختلاف با قطر کشورهای منطقه خلیج فارس را در برابر ایران متحد کند.

تحت فشارهای آمریکا و بریتانیا برای پایان دادن به جنگ یمن تا پایان ماه جاری میلادی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی حملات خود به مواضع شورشیان حوثی در بندر حدیده را از روز پنجشنبه متوقف کرد.

آمریکا با ادامه فشار بر عربستان سعودی روز پنجشنبه ۱۷ مقام سعودی را به دلیل دخالت در قتل جمال خاشقجی تحریم کرد. همزمان تعدادی از اعضای مجلس سنا پیش نویسی را ارائه کردند که در صورت تصویب آن فروش تسلیحات آمریکایی به عربستان سعودی به دلیل جنگ یمن و قتل جمال خاشقجی تعلیق خواهد شد.

مقامات عرسبتان سعودی تاکنون در این مورد واکنش نشان نداده اند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور همواره خواهان حل اختلاف با قطر و پایان دادن به جنگ در یمن بوده است. او افزود:«ما به تلاش و مذاکره با متحدان خود در منطقه از جمله عربستان سعودی ادامه خواهیم داد. اتحاد کشورهای منطقه خلیج فارس برای مقابله با نفوذ زیانبار ایران، مبارزه با تروریسم و آینده ای با ثبات برای منطقه حیاتی است.»

خبرگزاری رویترز می افزاید از منظر آمریکا عرسبتان سعودی در مقابله با ایران و اتحاد بین کشورهای منطقه خلیج فارس نقشی اساسی دارد و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا چند روز پس از قتل جمال خاشقجی به ریاض سفر کرد.

اما از نظر آمریکا جنگ یمن یک عامل مهم در بی ثباتی منطقه است. عربستان سعودی و متحد اصلی آن امارات متحده عربی نیز ممکن است به خروج از این جنگ تمایل داشته باشند چون هزینه بسیار سنگینی داشته و به نوعی بن بست رسیده است.

از زمان قتل جمال خاشقجی دولت آمریکا تلاش برای تغییر سیاست ریاض در مورد قطر را افزایش داده است. در ژوئن ۲۰۱۷ عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر با متهم کردن حکومت قطر به حمایت از تروریسم و ایران مناسبات تجاری با آن کشور را قطع کردند.

قطر همواره این اتهامات را رد کرده است.

یک منبع مطلع از تلاشهای دیپلماتیک در واشینگتن گفت:«دولت آمریکا می خواهد از این فرصت برای حل اختلاف با قطر استفاده کند.»

این منبع افزود هدف آمریکا این بود که برای مقابله با گسترش نفوذ ايران در منطقه قبل از اجرای موج دوم تحریم ها علیه آن کشور در اواسط آبان ماه بحران قطر را حل کند و اتحاد بین کشورهای خلیج فارس را احیا کند.

مقامات غربی امیدوارند که اظهار نظر محمد بن سلمان در اجلاس سرمایه گذاری ریاض در مورد قدرت اقتصادی قطر نشانه ای از تمایل ریاض برای حل اختلاف با دوحه باشد.

ولی دیپلمات ها و کارشناسان در منطقه خلیج فارس می گویند عربستان سعودی و متحدان آن تاکنون هیچ اقدام مشخصی برای حل اختلاف با قطر انجام نداده اند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG