لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۷

سنای آمریکا مارک اسپر را به عنوان وزیر دفاع تایید کرد


مارک اسپر پیش از این لابی‌گر شرکت بزرگ اسلحه‌سازی رایتون بود.
مارک اسپر پیش از این لابی‌گر شرکت بزرگ اسلحه‌سازی رایتون بود.

مجلس سنای آمریکا روز سه‌شنبه اول مرداد مارک اسپر، نامزد کاخ سفید برای تصدی پست وزیر دفاع این کشور، را تایید کرد تا پس از ماه‌ها سرانجام تکلیف این مقام روشن شود.

اسپر که ۵۵ ساله است به رغم پرسش‌های تندوتیز سناتورهای آمریکایی در جلسه بررسی صلاحیتش، توانست حمایت قاطع دو حزب جمهوریخواه و دمکرات را بدست آورد.

مارک اسپر پیش از این لابی‌گر شرکت بزرگ اسلحه‌سازی رایتون بود که سومین شرکت بزرگ طرف قرارداد وزارت دفاع ایالات متحده محسوب می‌شود.

برخی از پرسش‌هایی که مطرح شد، از جمله از سوی سناتور الیزابت وارن در جلسه بررسی صلاحیت اسپر، ناظر به همین امر و امتناع نامزد پست وزارت دفاع از تمدید یک نظامنامه اخلاقی بود که آقای اسپر دو سال قبل امضا کرده بود. طبق این نظامنامه مارک اسپر متعهد می‌شد در تصمیماتی که به شرکت رایتون ارتباط پیدا می‌کند، مداخله‌ای نداشته باشد.

سناتور وارن که از کاندیداهای دمکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد ایالات متحده است، تنها عضو کمیته نیروهای مسلح سنا بود که با آقای اسپر مخالفت کرد.

پنتاگون از اواخر آذرماه پارسال و زمانی که جیم متیس به خاطر اختلاف دیدگاه‌هایش با دونالد ترامپ استعفا کرد، بدون وزیر مانده بود. در این شرایط بسیاری از اعضای کنگره آمریکا از آقای ترامپ خواسته بودند که به سرعت جای خالی جیم متیس را پر کند.

تاکنون هیچ وقت سابقه نداشته است که وزارت دفاع ایالات متحده این همه طولانی بدون وزیر باشد.

سناتور میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا، روز سه‌شنبه از همه اعضا خواست که از مارک اسپر حمایت کنند.

وی آقای اسپر را برای تصدی این پست بسیار واجد صلاحیت و شخصیتی متعهد به میهن و نیروهای مسلح آمریکا توصیف کرد و گفت که انتصاب وزیر دفاع با تایید سنا، در این شرایط امری فوق ضروری محسوب می‌شود.

مارک اسپر پیش از این در جلسه برسی صلاحیت خود بر استفاده از راه‌های دیپلماتیک برای حل اختلافات آمریکا با ایران تاکید کرده بود.

او گفته است که آمریکا دنبال جنگ با ایران نیست و باید به مسیر دیپلماتیک بازگردد.

مارک اسپر پیش از آن که با شرکت رایتون همکاری کند، از مقامات پنتاگون در دوره ریاست جمهوری جورج دبلیو بوش بود. وی همچنین از سال ۲۰۱۷ معاون وزیر دفاع آمریکا بوده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز/ س.ن/ ک.ر
XS
SM
MD
LG