لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۷

کاخ سفید: ۲۰۰ نیروی آمریکایی در سوریه باقی می‌مانند


. نیروهای آمریکا در نزدیکی منبج سوریه (عکس از آرشیو)
. نیروهای آمریکا در نزدیکی منبج سوریه (عکس از آرشیو)

کاخ سفید روز پنجشنبه دوم اسفند گفت پس از خروج نظامیان آمریکایی از سوریه یک «نیروی کوچک حافظ صلح» این کشور در سوریه باقی خواهد ماند.

دونالد ترامپ در ماه دسامبر دستور خروج نظامیان آمریکایی از سوریه را صادر کرد و گفت پیکارجویان اسلام گرا در آن کشور شکست خورده اند. این در حالی است که نیروهای دمکراتیک سوریه با حمایت آمریکا هنوز مشغول نبرد برای بازپس گرفتن آخرین منطقه تحت کنترل گروه «خلافت اسلامی» هستند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید رییس جمهور آمریکا از سوی مشاورانش تحت فشار قرار گرفته تا این سیاست خود را تغییر دهد تا امنیت نیروهای کرد سوریه که در نبرد با گروه «خلافت اسلامی» متحد اصلی آمریکا بودند و از سوی ترکیه مورد تهدید قرار خواهند گرفت تضمین شده و در عین حال بتوانند به عنوان مانعی در برابر گسترش نفوذ ایران عمل کنند.

سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید گفت:«یک نیروی ۲۰۰ نفره حافظ صلح برای مدتی در سوریه باقی خواهد ماند.»

این تصمیم پس از گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ با رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه اعلام شد. کاخ سفید در بیانیه ای گفت رهبران دو کشور در مورد سوریه توافق کردند «هماهنگی برای ایجاد یک منطقه امن» ادامه یابد.

یک مقام آمریکایی گفت این تصمیم دونالد ترامپ از مدت ها پیش اتخاذ شده است. هنوز مدت زمان ماموریت این نیروی ۲۰۰ نفره و محل دقیق استقرار آنها مشخص نشده است.

باقی ماندن حتی یک نیروی کوچک از نظامیان آمریکایی در سوریه به احتمال زیاد متحدان اروپایی واشنگتن را قانع خواهد کرد که آنها نیز صدها نفر از نظامیان خود را به ایجاد و کنترل یک منطقه امن در شمال سوریه اختصاص دهند.

فرمانده نیروهای دمکراتیک سوریه از آمریکا و متحدانش خواسته است که یک نیروی هزار تا هزار و پانصد نفره برای کمک به جنگ با گروه «خلافت اسلامی» در منطقه باقی بماند و اظهار امیدواری کرده که به خصوص آمریکا طرح خروج نظامیان خود از سوریه را متوقف کند.

باقی ماندن نیروهای آمریکایی در قالب یک نیروی کوچک حافظ صلح می تواند تا حدی انتقادها از دونالد ترامپ به خاطر خروج زودرس نظامیان این کشور از سوریه را کاهش دهد.

یک مقام ارشد آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت:«این پیام آشکاری به متحدان و سایر کشورهای ائتلاف است که آمریکا با حدی از توان نظامی در منطقه باقی خواهد ماند.»

تاکنون موضع دولت های اروپایی این بوده که در صورتی در منطقه باقی خواهند ماند که آمریکا نيز حضور نظامی در منطقه را ادامه دهد.

وزیر دفاع بلژیک روز پنجشنبه قبل از دیدار با سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا گفت موضوع ادامه استقرار نیروها در سوریه مشروط به نتایج مذاکرات با آمریکاست.

ترکیه خواستار ایجاد یک نوار مرزی حائل در شمال سوریه با کمک های لجستیکی آمریکا و متحدان آن کشور و با هدف تخلیه این مناطق از نیروهای کرد سوریه است که آنکارا آنها را تروریست قلمداد می کند.

تاکنون آمریکا اعلام نکرده این نیروی «حافظ صلح» دقیقا در چه مناطقی مستقر خواهد شد. مقامات آمریکایی علاوه بر نواحی شمال شرقی سوریه به ادامه استقرار نیروهای این کشور در پایگاه نظامی تنف (التنف) در مرز سوريه و عراق نیز اشاره کرده اند.

پایگاه نظامی تنف توسط نیروهای آمریکایی و ائتلاف بین المللی زمانی احداث شد که گروه «خلافت اسلامی» هنوز بخش گسترده ای از نواحی شرقی سوریه در مرز با عراق را در کنترل داشت. ولی از زمان شکست پیکارجویان در این مناطق آمریکا این پایگاه را به عنوان بخشی از استراتژی خود برای مقابله با تقویت حضور نظامی ایران در منطقه حفظ کرده است.

مقامات آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفتند پاتریک شاناهان، سرپرست موقت وزارت دفاع آمریکا هفته گذشته در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ با وزرای دفاع چند کشور در مورد سوریه مذاکره کرده است. از قرار معلوم موضوع گفتگو ها ضرورت دستیابی به نوعی توافق امنیتی برای نواحی شمال شرقی سوریه پس از خروج نیروهای آمریکایی بوده است.

آقای شاناهان روزجمعه با وزیر دفاع ترکیه دیدار می‌کند.

با استفاده از گزارش رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG