لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۳

تاکید آمریکا بر ادامه اقدامات برای جلوگیری از داد و ستد سلاح توسط ایران


مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در توییتی نوشته است، شورای امنیت به حکومتی که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است اجازه داد که سلاح مرگبار خرید و فروش کند.
مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در توییتی نوشته است، شورای امنیت به حکومتی که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است اجازه داد که سلاح مرگبار خرید و فروش کند.

در پی رد قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت ملل متحد، وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده به اقدامات خود برای جلوگیری از داد و ستد جنگ‌افزار با تهران ادامه خواهد داد.

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در ۲۴ مرداد دو رای موافق آمریکا و جمهوری دومینیکن، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه را کسب کرد و در نتیجه تصویب آن فرجامی نیافت.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای در پی رای‌گیری گفته شورای امنیت موفق نشده به وظیفه بنیادین خود در حفظ و پاسداری از صلح و امنیت جهانی پایبند بماند و این موضوع «عذر ناپذیر است».

در این بیانیه بار دیگر اتهام دولت آمریکا تکرار شده که جمهوری اسلامی مهم‌ترین حامی دولتی تروریسم است و تحریم‌های ۱۳ ساله که مهر ماه به پایان می‌رسد، مانع از تجارت جنگ‌افزار با تهران می‌شد. جمهوری اسلامی اتهام حمایت از تروریسم را رد کرده‌است.

وزارت خارجه ایالات متحده به بیانیه شورای همکاری خلیج فارس اشاره کرده و می‌گوید کشورهای عرب منطقه و اسرائیل «قویا از تمدید تحریم‌ها حمایت کردند».

«این کشورها می‌دانند با برچیده شدن تحریم‌های تسلیحاتی، ایران حتی آشوب و ویرانی بیشتری را سبب خواهد شد، اما شورای امنیت تصمیم گرفت آن‌ها را نادیده بگیرد».

هفته پیش شورای همکاری خلیج فارس نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل فرستاده و از این نهاد خواسته بود تا تحریم تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. در واکنش مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده گفته بود کشورهای خاورمیانه خواستار تمدید تحریم‌ها هستند و شورای امنیت باید به خواسته آن‌ها گوش کند.

قطر پس از مدتی گفت این بیانیه موضع این کشور نیست. وزارت خارجه ایران این بیانیه را «غیرمسئولانه» توصیف کرده بود.

وزارت خارجه آمریکا در پی تصویب‌نشدن قطعنامه تمدید تحریم‌ها تاکید کرده که دوستان خود در منطقه را تنها نخواهد گذاشت.

«ما به اقدامات خود ادامه می‌ دهیم تا اطمینان حاصل شود حکومت مذهبی ترور، آزادانه به خرید و فروش جنگ‌افزار مشغول نخواهد شد، آن‌چه قلب اروپا، خاورمیانه و فرای آن را تهدید می‌کند».

همزمان با این بیانیه مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده در توییتی نوشته است، شورای امنیت به حکومتی که بزرگ‌ترین حامی تروریسم در جهان است اجازه داد که سلاح مرگبار خرید و فروش کند و درخواست‌ کشورهای خاورمیانه را نادیده گرفت.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در توئیتی گفته «تصویب‌نشدن پیش‌نویس قطعنامه‌ای مبتنی بر عقل سیلم عذر ناپذیر است».

واشینگتن پیش از این تهدید کرده بود در صورت رد این قطعنامه با استفاده از «مکانیسم ماشه»، پیش‌بینی شده در برجام، تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برمی‌گرداند.

آقای پومپئو ۲۲ مرداد در گفت‌وگویی با رادیو اروپای آزاد، تصریح کرده بود در صورت تصویب‌نشدن قطعنامه تمدید تحریم‌ها «کاری می‌کنیم که [همه تحریم‌ها] بازگردد. ما طبق قطعنامه ۲۲۳۱ از این حق برخورداریم و چنین خواهیم کرد.»

قطعنامه ۲۲۳۱ به دنبال توافق هسته‌ای بین دولت باراک اوباما، قدرت‌های جهانی و ایران، و در حمایت از آن صادر شد. دولت دونالد ترامپ از آن خارج شده و از این رو ایران و چین و روسیه می‌گویند که واشینگتن نمی‌تواند به مکانیسم ماشه روی بیاورد. اما مقام‌های آمریکا می‌گویند از آنجا که ایالات متحده در دستیابی به این توافق نقش داشته، همچنان از این حق برخوردار است.

XS
SM
MD
LG