لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رد شد


نشست مجازی اعضای شورای امنیت
نشست مجازی اعضای شورای امنیت

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه ۲۴ مرداد آرا لازم را کسب نکرد و رد شد.

واشینگتن پیشتر تهدید کرده بود در صورت رد این قطعنامه با استفاده از ساز و کار «ماشه»، پیش‌بینی شده در برجام تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را برمی‌گرداند.

نتیجه رای‌گیری از ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل بر سر پیش‌نویس قطعنامه معطوف به تحریم تسلیحاتی ایران عصر جمعه ۲۴ مرداد اعلام شد که نشان می‌دهد آمریکا در جلب نظر متحدان اروپایی خود و دیگر اعضای شورا ناکام مانده است.

این قطعنامه توانست تنها دو رای موافق از آرای ۱۵ کشور عضو را کسب کند، در حالی که دیگر اعضای این شورا با دو رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع مانع از تصویب آن شدند.

گزارش‌ها حاکی است که پیش نویس قطعنامه برای رای‌گیری نیازمند ۹ رای بود و تنها ایالات متحده و جمهوری دومینیکن به آن رای مثبت دادند و همه متحدان اروپایی آمریکا به این پیش‌نویس رای ممتنع دادند.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در توییتی نوشته است، شورای امنیت امروز در پاسخگو کردن ایران ناکام ماند. این ( شورا) به حکومتی که بزرگترین حامی تروریسم در جهان است اجازه داد که سلاح مرگبار خرید و فروش کند و درخواست‌ کشورهای خاورمیانه را نادیده گرفت. آمریکا برای تصحیح این اشتباه به کار خود ادامه خواهد داد.

تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس قطعنامه در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سزمان ملل روز۲۷ مهر امسال پایان می‌‌یابد. این قطعنامه پیرو توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران در سال ۲۰۱۵ به تصویب رسید.

ایالات متحده با این که از توافق هسته‌ای، موسوم به برجام، خارج شده است می‌گوید از آنجا که در ابتدا یکی از طرف‌های این توافق بوده است می‌تواند با توسل به «مکانیسم ماشه» تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بازگرداند.

این استدلال اما با مخالفت روسیه، چین و ایران مواجه شده است که می‌گویند آمریکا با خروج خود از برجام دیگر نمی‌تواند به توافق هسته‌ای متوسل شود.

اروپا نیز پیش از این موضعی نظیر این اتخاذ کرده بود اما در ماه‌های اخیر آلمان، فرانسه و بریتانیا خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تا پایان سال ۲۰۲۳ شدند.

ولادیمیر پوتین در آستانه اعلام رای شورای امنیت درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا خواستار برگزاری یک نشست مجازی با حضور رهبران پنج عضو دائم شورای امنیت و همچنین آلمان و ایران شد.

آقای پوتین ضمن حمایت از برجام گفته که هدف از این نشست تلاش برای جلوگیری از رویارویی و وخیم‌تر شدن وضعیت در شورای امنیت است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روند رای گیری را به دلیل محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا از روز پنجشنبه با ایمیل آغاز کرد و در نهایت نتیجه آن ۲۴ ساعت اعلام شد.

XS
SM
MD
LG