لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۴

وزیر خارجه آمریکا: حکومت ایران باید در قبال خشونت‌هایش پاسخگو شود


مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (در تصویر) و سخنگوی این وزارت‌خانه چه در فضای مجازی چه در رسانه‌های ایالات متحده در قبال رخدادهای اخیر در ایران موضع گرفته‌اند.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا (در تصویر) و سخنگوی این وزارت‌خانه چه در فضای مجازی چه در رسانه‌های ایالات متحده در قبال رخدادهای اخیر در ایران موضع گرفته‌اند.

وزارت خارجه ایالات متحده در چند پست پیاپی در حساب کاربری خود در توئیتر به اقرار مقام‌های جمهوری اسلامی به شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی، سوگواری‌ها، اعتراضات و رخدادهای اخیر در ایران واکنش نشان داده‌است.

علاوه بر آن مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، همچنین سخنگوی این وزارت‌خانه نیز چه در فضای مجازی چه در رسانه‌های ایالات متحده در قبال رخدادهای اخیر موضع گرفته‌اند.

این اظهارات همزمان است با توئیت‌های فارسی و انگلیسی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، که خطاب به شهروندان ایران اظهار کرده «شجاعت شما الهام‌بخش است» و هشدار داده «نباید بار دیگر معترضان صلح‌طلب قتل‌عام شوند و نباید یک بار دیگر اینترنت قطع شود».

روز ۲۱ دی ماه جمهوری اسلامی پس از فشارها و واکنش‌های بین‌المللی و رسانه‌ای به گزارش‌ها از شلیک به هواپیمای مسافربری، پذیرفت در جریان حملات موشکی به پایگاه‌های مورد استفاده آمریکا در عراق، «به‌طور غیرعمد» این هواپیما را در تهران سرنگون کرده‌است. در جریان این واقعه ۱۷۶ تن کشته شدند که بسیاری از آن‌ها را شهروندان خود ایران یا شهروندان ایرانی‌کانادایی تشکیل می‌دهند.

شلیک به هواپیمای مسافربری اوکراینی در همان روزی صورت گرفته که سپاه پاسداران به تلافی کشته‌شدن قاسم سلیمانی به دستور دونالد ترامپ در عراق، به پایگاه‌های مورد استفاده ایالات متحده در اربیل و استان انبار حمله کرد. واشینگتن می‌گوید به کسی در آن حملات آسیبی نرسیده‌است.

ساعتی پس از پذیرفتن مسئولیت شلیک به هواپیما، پس از سه روز، که مقام‌های ایرانی و رسانه‌های دولتی یک‌سره چنین چیزی را رد می‌کردند، تجمعاتی برای سوگواری و اعتراض به وقایع در شهرهای مختلف ایران شکل گرفت.

وزارت خارجه آمریکا به نقل از مایک پومپئو می‌گوید «آمریکا صدای شما را می‌شنود. آمریکا پیشتیبان شماست. آمریکا کنار شماست. خداوند پشت و پناه مردم ایران باشد».

آقای پومپئو همچنین اظهار کرده است که «ایالات متحده از همه‌ کشورها می‌خواهد تا در برابر ایدئولوژی ترور توسط حکومت ایران بایستند و ایران را در قبال خشونت‌هایش به پاسخگویی وادارند».

مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در شبکه خبری فاکس گفته «ما می‌دانیم که معترضان در ایران در حال مبارزه برای دستیابی به حق انتخاب آینده خود هستند، و ما در کنار آن‌ها هستیم».

خانم اورتگاس در بخش دیگری از گفت‌وگو با فاکس گفته «ما از همه کشورها می‌خواهیم ما را همراهی کنند تا ایران به‌مانند یک کشور به‌هنجار رفتار کند».

وزارت خارجه آمریکا در پست دیگری نوشته مردم ایران به اعتراضات خود علیه «دروغگویی، بی‌کفایتی و ستم رژیم آیت‌الله ادامه می‌دهند».

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به توئیت‌ها، سخنان و پیام‌های مقام‌های دولت آمریکا نشان نداده‌اند.

بنا بر گزارش‌ها اعتراضاتی که روز شنبه آغاز شده در برخی نقاط از جمله کوی دانشگاه تهران، تا بامداد یک‌شنبه ادامه یافته است.

XS
SM
MD
LG