لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۰

آمریکا: گروه‌های جهادی در عراق همچنان تهدید به شمار می‌روند


هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا
هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه، ۱۸ آذرماه، در بیانیه‌ای ضمن استقبال از خبر «آزادسازی کامل» تمام مناطق تحت کنترل گروه حکومت اسلامی (داعش) در عراق، بر لزوم تداوم مبارزه با تروریسم در این کشور تاکید کرد.

حیدر العبادی روز شنبه در یک نشست خبری در بغداد اعلام کرد: «نیروهای ما مناطق مرزی عراق و سوریه را کاملاً به کنترل خود درآورده‌اند و از این رو من پایان جنگ با داعش را اعلام می‌کنم».

آقای عبادی همچنین این پیروزی را به نیروهای مسلح عراق تبریک گفت.

در واکنش به اعلام این خبر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای ویژه ضمن استقبال از پایان «اشغالگری خبیثانه» داعش در عراق تأکید کرد که حضور گروه‌های جهادی در عراق همچنان تهدید به شمار می‌رود.

هدر نائرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز شنبه در بیانیه خود ضمن تبریک به دولت و ملت عراق بابت پیروزی در جنگ سه ساله علیه گروه داعش گفت: «ایالات متحده هم‌سو با دولت عراق تأکید می‌کند که آزادسازی مناطق عراق به این معنا نیست که مبارزه علیه تروریسم یا حتی علیه داعش در عراق تمام شده است».

وی همچنین تأکید کرد که ائتلاف بین‌المللی تحت رهبری آمریکا باید همچنان نسبت به تهدید گروه‌های ایدئولوژیک افراطی هشیار بماند.

خانم نائرت در این بیانیه همچنین یادآوری کرد که از سال ۲۰۱۴ تاکنون ایالات متحده «نزدیک به ۱.۷ میلیارد دلار» به عراق کمک بشردوستانه کرده و تعهد کرده است که بیش از ۲۶۵ میلیون دلار نیز در راه ایجاد ثبات در این کشور هزینه کند.

گروه داعش در سال ۲۰۱۴ در دومین شهر عراق، موصل، اعلام خلافت کرد. این خلافت که سوریه و عراق را شامل می‌شد در تابستان سال جاری با از دست دادن موصل، به شدت تضعیف شد.

نیروهای مسلح عراقی در جنگ با داعش از حمایت ایران و آمریکا برخوردار بودند.

دو روز پیشتر یعنی روز پنج‌شنبه نیز ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از «پیروزی کامل» بر گروه حکومت اسلامی، داعش، در دو سوی رود فرات در سوریه خبر داده بود.

به گفته آقای پوتین، حال، زمان «حرکت به مرحله بعد، یعنی آغاز فرایند سیاسی» فرا رسیده است.

مداخله نظامی روسیه در جنگ داخلی سوریه در سال ۲۰۱۵ آغاز شد و از آن زمان تاکنون اوضاع را به نفع حکومت بشار اسد تا حد زیادی تغییر داده است. مسکو و دمشق در این مورد می‌گویند که دخالت نظامی روسیه در پی درخواست حکومت بشار اسد انجام شد.

XS
SM
MD
LG