لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۸

آمریکا کنسولگری خود در بصره را به دلیل «تهدیدات ایران» تعطیل می‌کند


امریکا اعلام کرد که به خاطر تهدیدات امنیتی از جانب ایران و گروه‌های تحت حمایت آن، کنسولگری خود در شهر بصره عراق را تعطیل خواهد کرد و دیپلمات‌های مستقر در آنجا را از بصره خارج می‌کند.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، عصر جمعه ششم مهر اظهار داشت که مایک پومپئو، وزیر خارجه این کشور، دستور داده که کنسولگری به طور موقت بسته شود.

وی افزود: «سفارت ایالات متحده در بغداد به ارائه خدمات کامل کنسولی برای افراد داخل و اطراف بصره ادامه خواهد داد. ما همچنان کاملا خود را متعهد به حمایت از عراقی‌ها در استان‌های جنوبی و سراسر این کشور می‌دانیم.»

ساعاتی قبل از آن آقای پومپئو در بیانیه‌ای به مقامات ایران هشدار داده بود که در صورت وارد آمدن هر گونه صدمه‌ای به آمریکایی‌ها و اماکن آمریکایی در عراق یا هر جای دیگری پاسخگو خواهند بود، خواه این عمل را نیروهای ایرانی مستقیم مرتکب شوند و خواه از طریق گروه‌های نیابتی.

این بیانیه عنوان می‌کند: «تهدیداتی که حکومت ایران، نیروی قدس سپاه پاسداران و شبه‌نظامیان تحت حمایت قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، متوجه کارکنان و اماکن آمریکایی در عراق کرده‌اند، در هفته‌های اخیر افزایش یافته است. چندین مورد شلیک غیرمستقیم نیز به کنسولگری و سفارت ما در بصره و عراق شده است از جمله در همین بیست و چهار ساعت اخیر، که این عناصر شبه‌نظامی مسئول آن بوده‌اند.»

آقای پومپئو سپس اضافه می‌کند که قبل از این به صراحت گفته‌ بوده که ایران باید بفهمد آمریکا به چنین حملاتی بلافاصله پاسخ مناسبی خواهد داد.

روز جمعه شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از مقام‌هایی در پنتاگون گزارش داده بود که ارزیابی‌های اطلاعاتی در روزهای اخیر نشان می‌دهد گروه‌های نیابتی تحت حمایت ایران احتمالا در فکر حمله یا حملاتی علیه نظامیان یا منافع آمریکا در خاورمیانه هستند.

کنسولگری و سفارت آمریکا در بصره و عراق شهریور ماه نیز هدف حمله با خمپاره قرار گرفتند که البته این حملات تلفاتی نداشت. همان زمان وزارت خارجه آمریکا عنوان کرد که ایران مسئول این حملات است.

بصره در هفته‌های اخیر صحنه ناآرامی‌های گسترده‌ای بوده است. ناآرامی‌ها در اعتراض به وضعیت بد خدمات عمومی و آلودگی آب آشامیدنی آغاز شد ولی به تدریج به مخالفت با دولتمردان عراقی و همین‌ طور حکومت ایران بدل شد که در سیاست عراق نفوذ فراوانی دارد. کنسولگری ایران نیز در جریان این اعتراضات به آتش کشیده شد.

منابع: وال استریت جورنال، هیل، وبسایت وزارت خارجه آمریکا، رادیو فردا؛ س.ن
XS
SM
MD
LG