لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۸

صدها راهپیمایی در حمایت از کنترل اسلحه در آمریکا برگزار شد


«مدرسه جای ترس نیست»
«مدرسه جای ترس نیست»

صدها هزار تن روز شنبه چهارم فروردین‌ در ده‌ها شهر آمریکا و کشورهای دیگر در حمایت از وضع قوانین سخت‌تر برای کنترل اسلحه در ایالات متحده راهپیمایی کردند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، برگزارکنندگان این راهپیمایی بزرگ پیشتر ابراز امیدواری کرده بودند که در بزرگ‌ترین گردهم‌آیی از این دست در شهر واشینگتن، پایتخت آمریکا، نیم میلیون تن شرکت کنند.

در حمایت از وضع قوانين کنترل اسلحه در ایالات متحده روز شنبه بيش از ۸۰۰ راهپيمايی در چندین شهر آمريکا و کشورهای دیگر برگزار شد که در آن راهپیمایان خواهان تغییراتی در قوانين مالکيت اسلحه برای اِعمال کنترل سفت و سخت‌تر شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، هزاران تن از این راهپیمایان در اعتراض به قوانين کنترل اسلحه در نزدیکی ساختمان کنگره آمریکا در واشینگتن گردهم آمدند.

به گفته سازمان‌دهندگان این گردهم‌آیی، این راهپیمایی لحظۀ تعیین‌کننده‌ای در بحث‌های آتشین و مفصل در داخل آمريکا در امر کنترل اسلحه بود.

راهپيمايی‌های یاد شده همچنين اظهارات هواداران ایجاد تغيير در قوانين کنترل اسلحه در ایالات متحده را تقویت می‌کند که می‌گویند ملت آمریکا آماده اجرای تغییرات فراگیر در قوانین در امور کنترل اسلحه است.

این رشته اعتراضات که تحت عنوان «راهپیمایی برای حفظ جان‌مان» برگزار شد بازماندگان قتل عام اخیر در مدرسه‌ای در ایالت فلوریدا هدایت کردند، واقعه‌ای که بار دیگر خشم همگانی از آمار بالای تیراندازی‌ها به مردم را در آمریکا شعله‌ور کرد.

در پی تیراندازی در دبیرستانی واقع در جنوب ایالت فلوریدا که اواخر بهمن‌ پارسال رخ داد، دست‌کم ۱۷ نفر کشته شدند.

نیکلاس کروز، ضارب واقعه در روز ۲۵ بهمن‌ماه ۹۶، پیشتر «به دلایل انضباطی» از دبیرستان محل حادثه اخراج شده بود. بنابر گزارش‌ها، او ساعتی پس از تیراندازی، بدون مقاومت تسلیم نیروهای پلیس شد.

این نخستین بار نیست که تیراندازی در مدرسه شهر پارک‌لند در ایالت فلوریدا چنین واکنشی را برانگیخته و هزاران نفر را به خیابان‌ها کشانده است.

پیشتر هم هزاران دانش‌آموز آمریکایی در ۲۳ اسفند ۹۶ در اعتراض به حملات مسلحانه به مدارس کشور کلاس‌های درس خود را در سراسر ایالات متحده ترک کرده و خواهان تغییر در قوانین مربوط به فروش و مالکیت اسلحه شده بودند.

دانش‌آموزان دبیرستان «پارک‌لند» فلوریدا نیز روز شنبه در میان نیم میلیون نفری بودند که در خیابان پنسیلوانیا در نزدیکی ساختمان کنگره در واشینگتن گرد هم آمدند.

بنابر نظرسنجي‌های اخیر، امکان تغییر در افکار عمومی در سراسر آمریکا به دلیل تجربۀ ده‌ها مورد از تیراندازی در مدارس این کشور هست.

این در حالی است که در سوی دیگر هواداران پروپاقرص متمم دوم قانون اساسی آمریکا حمل سلاح و خرید و فروش آزاد آن را حق انسانی خود می‌دانند و با هر گونه کنترل در این امر ابراز مخالفت می‌کنند.

در همین حال نتیجۀ یک نظرسنجی عمومی حاکی از آن است که ۶۹ درصد از آمريکايیان هوادار سخت‌تر شدن قوانین اسلحه در ایالات متحده هستند.

این میزان در سال ۲۰۱۶ حدود ۶۱ درصد و پنج سال پیش یعنی در سال ۲۰۱۳ برابر ۵۵ درصد برآورد شده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز و سایت رادیو فردا/ ب.خ /ک.ر
XS
SM
MD
LG