لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

اعتصاب سراسری دانش‌آموزان آمریکایی برای تغییر قوانین کنترل اسلحه


یکی از شعارهای اصلی تجمع‌های دانش‌آموزان آمریکایی این بود: «ما خواهان تغییریم».
یکی از شعارهای اصلی تجمع‌های دانش‌آموزان آمریکایی این بود: «ما خواهان تغییریم».

هزاران دانش‌آموز آمریکایی روز چهارشنبه ۲۳ اسفند در اعتراض به حملات مسلحانه به مدارس کشور کلاس‌های درس خود را در سراسر ایالات متحده ترک کرده و خواهان تغییر در قوانین مربوط به فروش و مالکیت اسلحه شدند.

قرار بود زمان ترک کلاس‌های درس دقیقا ۱۷ دقیقه باشد که نشانه‌ای از ادای احترام به ۱۷ قربانی تیراندازی در دبیرستان پارلکند فلوریدا در ماه فوریه بود. ولی در بسیاری از مدارس مدت اعتصاب دانش‌آموزان بیشتر از این طول کشید.

مقامات برخی از ایالات و نواحی آمریکا از این حرکت حمایت کرده ولی برخی دیگر هشدار داده‌اند دانش‌آموزانی که به این حرکت اعتراضی بپیوندند مشمول تنبیه انضباطی خواهند شد. با وجود این بسیاری از دانش‌آموزان کلاس‌های درس را ترک کردند.

در دبیرستان استونمن داگلاس شهر پارکلند، محل تيراندازی مرگبار ماه گذشته هزاران تن از دانش آموزان کلاس‌ها را ترک کرده و در زمین ورزش تجمع کردند و خانواده‌ها و حامیان این حرکت اعتراضی آنها را تشویق می‌کردند. یکی از شعارهای اصلی این تجمع «ما خواهان تغییریم» بود.

در شهر نیویورک جمعیت زیادی از دانش‌آموزان به خیابان‌های منهتن آمده و بسیاری از آنها لباس‌های نارنجی رنگ به تن داشتند که در هفته‌های اخیر به نماد جنبش اعمال کنترل بر فروش و ملکيت اسلحه بدل شده است. آنها نیز شعار «ما خواهان تغییریم» سر می‌دادند.

این حرکت بخشی از جنبش خودجوش و مردمی است که پس از حادثه تیراندازی در دبیرستان پارکلند شکل گرفته است.

برخی از دانش‌آموزان این دبیرستان و خانواده‌های آنها طی هفته‌های گذشته در ملاقات با اعضای کنگره و دونالد ترامپ خواهان تنظیم و اجرای قوانین سختگیرانه‌تری برای فروش و مالکیت اسلحه شده‌اند.

در شهر واشینگتن تعدادی از دانش‌آموزان به سمت ساختمان کنگره حرکت کردند و علیه انجمن ملی اسلحه آمریکا شعار دادند. تعدادی از نمایندگان دمکرات کنگره از ساختمان بیرون آمده و دانش‌آموزان را تشویق کردند.

تحت تاثیر فعالیت‌های دانش‌آموزان دبیرستان شهر پارکلند و خانواده‌های آنها ایالت فلوریدا هفته گذشته مقررات سختگیرانه‌تری در مورد فروش و مالکیت اسلحه تصویب کرد که طبق آن سن قانونی خرید اسلحه انفرادی از ۱۸ به ۲۱ سال افزایش یافت.

اما به نظر می‌رسد در کنگره آمریکا افزایش کنترل بر پیشینه خریداران اسلحه و پیشنهادات دیگر برای نظارت بر فروش اسلحه تاکنون پیشرفت چندانی نداشته است.

روز چهارشنبه تعداد زیادی از دانش‌آموزان شهر واشینگتن و سایر حامیان جنبش کنترل اسلحه در جلسه علنی کمیته امور قضایی مجلس سنا شرکت کردند که موضوع آن بررسی طرح‌های مختلف برای کاهش تیراندازی‌های مرگبار در مدارس آمریکا بود.

به گفته سازمان‌دهندگان دانش‌آموزان بیش از دو هزار و ۸۰۰ دبیرستان در این اعتصاب شرکت کرده و بسیاری از آنها از حمایت مسئولان مدارس و مقامات محلی برخوردارند.

سازمان‌دهندگان اعتصاب دانش‌آموزان همان گروهی هستند که طی دو سال گذشته راهپیمایی‌های اعتراضی زنان در سراسر آمریکا را سازماندهی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر /ک.ر
XS
SM
MD
LG