لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۸

سرمايه گذاری جدید ۳۰ میلیارد دلاری «اپل» درآمریکا


تیم کوک، مدیرعامل اپل، گفت که سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری این شرکت، نتیجه اصلاحات مالیاتی است
تیم کوک، مدیرعامل اپل، گفت که سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد دلاری این شرکت، نتیجه اصلاحات مالیاتی است

شرکت اپل اعلام کرد به‌عنوان بخشی از یک طرح سرمایه‌گذاری پنج ساله به ارزش ۳۰ میلیارد دلار، یک مرکز جدید در آمریکا احداث خواهد کرد و حدود ۳۸ میلیارد دلار مالیات هم به‌خاطر نقدینگی‌هایش در خارج از آن کشور پرداخت خواهد کرد.

این بزرگترین طرح سرمایه‌گذاری یک شرکت بزرگ آمریکایی از زمان تصویب قانون جدید مالیات است که در آن، مالیات بر درآمد شرکت های بزرگ کاهش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، از زمان کارزار انتخاباتی سال ۲۰۱۶ میلادی که دونالد ترامپ، شرکت اپل را به خاطر تولید تلفن‌های خود در کشورهای آسیایی به‌شدت مورد انتقاد قرار داد، این شرکت برای سرمایه‌گذاری بیشتر در داخل آمریکا تحت فشار بوده است.

باوجود آنکه شرکت اپل، سیاست تولید تلفن و سایر محصولات در خارج را تغییر نداده و به گفته کارشناسان، چنین کاری از نظر اقتصادی غیرعملی است، ولی این شرکت اخیرا تا اندازه‌ای بر روی افزایش نقش آمریکا در فعالیت‌های این شرکت تمرکز کرده است. نمونه آن، فراهم کردن شرایط برای عرضه و فروش اپلیکیشن‌های ساخت آمریکا در بازار مجازی اپل است که حجم سالانه آن ده‌ها میلیارد دلار خواهد بود.

شرکت اپل تخمین می‌زند که از طریق طرح‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا، استخدام ۲۰ هزار کارمند، پرداخت مالیات و معامله با شرکت های آمریکایی، طی پنج سال آینده، رقمی حدود ۳۵۰ میلیارد دلار در خود آمریکا هزینه خواهد کرد.

با این همه، این شرکت دقیقا اعلام نکرد چه بخشی از طرح سرمایه‌گذاری در آمریکا جدید است و چه میزانی از نقدینگی ۲۵۲ میلیارد دلاری خود در خارج از کشور را به آمریکا منتقل خواهد کرد. اپل بیش از دیگر شرکت‌های بزرگ آمریکایی، در خارج از این کشور نقدینگی دارد.

برخی از سهامداران می‌گویند تصمیم اپل برای سرمایه‌گذاری بیشتر در آمریکا باعث خواهد شد که انتقادها از سودآوری سهامداران این شرکت کاهش یابد. بهای سهام اپل روز چهارشنبه ۲۷ دی، با ۱.۷ درصد افزایش، حدود ۱۷۹ دلار معامله می‌شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، تصمیم اخیر شرکت اپل را یک پیروزی برای اقدامات خود توصیف کرد. او در توئیتر نوشت: «وعده دادم که سیاست‌هایم به شرکت‌های بزرگ مانند اپل امکان خواهد داد حجم زیادی از پول خود را به آمریکا بیاورند. این عالی است که اپل به خاطر تصویب قانون کاهش مالیات از این روش پیروی کرده است».

تیم کوک، مدیرعامل اپل، در مصاحبه ای با شبکه خبری «ای بی سی» در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیر کاهش مالیات بر سیاست‌های جدید این شرکت گفت: «بگذارید با صراحت بگویم، بخش زیادی از این برنامه نتیجه اصلاحات مالیاتی است و بخش زیادی از این برنامه‌ها را ما در هر شرایطی انجام می دادیم».

حدود یک سوم از سرمایه‌گذاری‌های جدید اپل به بایگانی‌های رایگانی مانند آی- کلود، فروشگاه اپل و بخش موسیقی این شرکت مربوط می‌شود و نشان می‌دهد شرکتی که تاکنون برای فروش وسایل دیجیتال شهرت داشت اکنون روی ارائه خدمات نیز تمرکز کرده است. در حال حاضر، شرکت اپل در هفت ایالت آمریکا تاسیسات بایگانی مجازی دارد.

در این میان، سرمایه‌گذاری اعلام شده برای آمریکا بخش قابل توجهی از کل هزینه‌های اپل خواهد بود. این شرکت در سال گذشته میلادی، در سطح جهان، حدود ۱۵ میلیارد دلار هزینه کرد و انتظار می‌رود که این مبلغ برای سال جاری میلادی، حدود ۱۶ میلیارد دلار باشد. اگر میزان هزینه‌های اپل برای سرمایه‌گذاری با همین ضریب افزایش یابد، ۳۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری طی پنج سال در داخل آمریکا، تقریبا معادل یک سوم از کل هزینه‌های سرمایه‌گذاری این شرکت خواهد بود.

از نظر کارشناسان، رقم پرداخت مالیاتی برای نقدینگی در خارج نیز تقریبا با محاسباتی که صورت گرفته بود، انطباق دارد. طبق قانون مالیاتی جدید، شرکت‌های آمریکایی به‌خاطر فعالیت‌های خود در خارج از این کشور، حتی اگر قصد بازگرداندن آنها به آمریکا را داشته باشند، باید حدود ۱۵ درصد مالیات بپردازند.

پیش از این، شرکت اپل حدود ۳۶ میلیارد برای پرداخت مالیات مربوط به فعالیتش در خارج از آمریکا کنار گذاشته بود و در نتیجه، پرداخت این مبلغ بر روی حجم نقدینگی در گردش این شرکت تاثیری نخواهد داشت.

خبرگزاری رویترز/ش.ر/ب.ک
XS
SM
MD
LG